Úvod do praktické žurnalistiky 13
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Co je to zpráva
BBC definuje zprávu jako: „journalism based on facts, either observed and verified directly by the reporter, or reported and verified from knowledgeable sources“
Zprávy musí být:
Nestranné (impartial)
Přesné (accurate)
Nezávislé (independent)
Férové (fair)
Úplné (comprehensive)
Zpráva (news) tradičně znamená: zpráva o události:
stala se / nestala se
děje se / neděje se
stane se / nestane se
Vývoj fake news
I. fáze: éra masového tisku (19. století)
II. fáze: žlutý tisk v USA koncem 19. století
III. fáze: Studená válka
IV. fáze: USA a invaze do Iráku (2003)
V. fáze: Rusko a Euromaidan (2014)
Ekosystém fake news
Produkce
Šíření (diseminace) – prostřednictvím mnoha kanálů a „virál“ je cílem
Konzumace „Fake news“
Odhalení a boj proti „Fake News“ = jak jim čelit
Žurnalistika, PR a media relations
Zrod PR v moderním světě
Základní pojmy
Veřejnost (pozornost veřejnosti)
Veřejné mínění (operoval s tím již J. J. Rousseau)
Společnost a její relevance (A. Comte)
Kritická reflexe společnosti (Marx, Tocqueville, Le Bon)
Industriální společnost (K. Marx, Max Weber)
Poindustriální společnost (D. Bell, 1973)
Internet, sociální média, informační společnost
Souvisí s:
Rozmach PR v souvislosti s koincidencí s industrializací, alfabetizací (vzdělání pro všechny), urbanizací, rozvojem volného trhu, demokratizací (rozšiřování volebního práva), rozvojem masmédií
Rozvoj politických stran v 19. století, politický pluralismus stran, soutěživost
Fenomén Rockefeller Oil Company – magnát Rockefeller byl prvním, kdo si najal novináře, aby o něm psal hezky v médiích (= zrod PR zástupců)
PR a sociální vědy
PR se vztahuje k následujícím vědním oborům / PR zkoumají:
sociologie
psychologie
sociální psychologie
politické vědy
antropologie
mediologie, mediální studia
lingvistika, rétorika
PR a politické vědy
Politologie se primárně (i když nikoliv bezvýhradně) vztahuje ke státu a moci, demokracii, volbám, kampaním, občanům, lobyismu
PR v politice = oblast zájmu politologie
Instituce, organizace, politické strany, politici, kandidáti, nevládní organizace atp. usilují o důvěru veřejnosti, lepší image, pověst atp.
Politický marketing je blízký a spjatý s PR, ale pozor: neztotožňovat – v institucích existují PR a marketingové oddělení často odděleně (má své důvody)