Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Úvod do praktické žurnalistiky 13

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Co je to zpráva

BBC definuje zprávu jako: „journalism based on facts, either observed and verified directly by the reporter, or reported and verified from knowledgeable sources

Zprávy musí být:

  • Nestranné (impartial)

  • Přesné (accurate)

  • Nezávislé (independent)

  • Férové (fair)

  • Úplné (comprehensive)

Zpráva (news) tradičně znamená: zpráva o události:

  • stala se / nestala se

  • děje se / neděje se

  • stane se / nestane se

Vývoj fake news

I. fáze: éra masového tisku (19. století)

II. fáze: žlutý tisk v USA koncem 19. století

III. fáze: Studená válka

IV. fáze: USA a invaze do Iráku (2003)

V. fáze: Rusko a Euromaidan (2014)

Ekosystém fake news
  1. Produkce

  2. Šíření (diseminace) – prostřednictvím mnoha kanálů a „virál“ je cílem

  3. Konzumace „Fake news“

  4. Odhalení a boj proti „Fake News“ = jak jim čelit

Žurnalistika, PR a media relations

Zrod PR v moderním světě

Základní pojmy
  1. Veřejnost (pozornost veřejnosti)

  2. Veřejné mínění (operoval s tím již J. J. Rousseau)

  3. Společnost a její relevance (A. Comte)

  4. Kritická reflexe společnosti (Marx, Tocqueville, Le Bon)

  5. Industriální společnost (K. Marx, Max Weber)

  6. Poindustriální společnost (D. Bell, 1973)

  7. Internet, sociální média, informační společnost

Souvisí s:
  • Rozmach PR v souvislosti s koincidencí s industrializací, alfabetizací (vzdělání pro všechny), urbanizací, rozvojem volného trhu, demokratizací (rozšiřování volebního práva), rozvojem masmédií

  • Rozvoj politických stran v 19. století, politický pluralismus stran, soutěživost

  • Fenomén Rockefeller Oil Company – magnát Rockefeller byl prvním, kdo si najal novináře, aby o něm psal hezky v médiích (= zrod PR zástupců)

PR a sociální vědy

PR se vztahuje k následujícím vědním oborům / PR zkoumají:

  • sociologie

  • psychologie

  • sociální psychologie

  • politické vědy

  • antropologie

  • mediologie, mediální studia

  • lingvistika, rétorika

PR a politické vědy
  • Politologie se primárně (i když nikoliv bezvýhradně) vztahuje ke státu a moci, demokracii, volbám, kampaním, občanům, lobyismu

  • PR v politice = oblast zájmu politologie

  • Instituce, organizace, politické strany, politici, kandidáti, nevládní organizace atp. usilují o důvěru veřejnosti, lepší image, pověst atp.

  • Politický marketing je blízký a spjatý s PR, ale pozor: neztotožňovat – v institucích existují PR a marketingové oddělení často odděleně (má své důvody)

Témata, do kterých materiál patří