Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Úvod do praktické žurnalistiky 3

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zprávy a zpravodajství v politice

Otázky pro ústní zkoušku

  1. Jak vznikl pojem „zpráva“ v dnešním pojetí

  2. Genealogie pojmu zpráva od halířového tisku do současnosti (její vývoj a interpretace v období halířového tisku, žlutého tisku, ve 20. století, v době globalizace, internetu a sociálních médií)

  3. Zpráva – co základního musí obsahovat?

  4. Jaké jsou základní charakteristiky zprávy?

  5. Co je to kontinuální zpravodajství (CNN, ČT24)?

  6. Co je to „breaking news“?

  7. Jaké typy zpráv znáte?

  8. Co je to infotainment?

  9. Co je to vyváženost, nestrannost a objektivita?

  10. Média a etika: zákony, Rady („velké“ a „malé“) a Kodex ČT

Pojem zpráva

Oblast Německa

pojem Zeitung = informace o události = kolem roku 1300 v oblasti Kolína nad Rýnem – případ ručně opisované zprávy v soukromé korespondenci

cca 1480 – vznik Newe Zeitungen („aktuální zpráva“) – jeden list, prodával se na trzích

= o válkách, senzace, antverpská burza, zprávy z obchodních center, objev Ameriky

Oblast Itálie

přílohy královské a kupecké korespondence „Nova“, „Novissima“

Gazeta de la novitá = 16. století, vláda v Benátkách tiskla malý zpravodajský leták (měsíčně) – název odvozen od malé mince, za níž možné koupit leták

Ostatní (Francie, Anglie)

= pojem záhy zobecnil pro periodický tisk:

Francie: gazette (1631)

Anglie: newspaper (1665)

Dnes: FAZ, NZZ, Suddeutsche Zeitung atp.

Zpráva (etablování v anglosaské tradici) – Penny Press / Halířový tisk

Současná představa o zprávách („news“) konstruována ve 30. letech 19. století v době prezidenství Andrew Jackson (USA) = spjatá s myšlenkami:

1) demokratizace politiky

2) expanze tržního hospodářství

3) rostoucí síla urbanizované střední třídy

V době cca kolem 1830: vliv halířového tisku na formování představy o zprávě („news“) jako o „current, accurate and complete information, focused on daily matters.“ (vše in Palczewski, Marek s. 2)

  • kolem roku 1830: začátek konzumní mediální kultury

  • střední i nižší střední třída včetně dělníků mohli koupit noviny tzv. halířového tisku za 1 penny

  • nižší náklady na tisk, papír atp.

  • halířový tisk výrazně spoléhal na reklamu

  • vysoká gramotnost populace

  • média přizpůsobují obsah publiku

  • rostoucí počet uživatelů zpráv = růst významu zpravodajství a žurnalistiky

Jak proměnil news telegraf?

Vynález telegrafu v New Yorku roku 1837

  • v Americe 40. léta: redakce = „telegrafizace“

  • vznik tiskových agentur: Havas (Paříž), Reuters (Londýn), Associated Press (USA), Wolffovva (Berlín)

  • Vzestup vlivu tiskových agentur (oligopolizace)

    • telegraf a tiskové agentury = zpráva vnímána jako objektivní

    • založena na faktických informacích

  • příklon ke stručnosti, faktům a kratším zprávám (byly drahé)

  • růst významu rychlosti šíření zpráv (předchůdce „breaking news“)

Témata, do kterých materiál patří