Úvod do praktické žurnalistiky 3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zprávy a zpravodajství v politice
Otázky pro ústní zkoušku
Jak vznikl pojem „zpráva“ v dnešním pojetí
Genealogie pojmu zpráva od halířového tisku do současnosti (její vývoj a interpretace v období halířového tisku, žlutého tisku, ve 20. století, v době globalizace, internetu a sociálních médií)
Zpráva – co základního musí obsahovat?
Jaké jsou základní charakteristiky zprávy?
Co je to kontinuální zpravodajství (CNN, ČT24)?
Co je to „breaking news“?
Jaké typy zpráv znáte?
Co je to infotainment?
Co je to vyváženost, nestrannost a objektivita?
Média a etika: zákony, Rady („velké“ a „malé“) a Kodex ČT
Pojem zpráva
Oblast Německa
pojem Zeitung = informace o události = kolem roku 1300 v oblasti Kolína nad Rýnem – případ ručně opisované zprávy v soukromé korespondenci
cca 1480 – vznik Newe Zeitungen („aktuální zpráva“) – jeden list, prodával se na trzích
= o válkách, senzace, antverpská burza, zprávy z obchodních center, objev Ameriky
Oblast Itálie
přílohy královské a kupecké korespondence „Nova“, „Novissima“
Gazeta de la novitá = 16. století, vláda v Benátkách tiskla malý zpravodajský leták (měsíčně) – název odvozen od malé mince, za níž možné koupit leták
Ostatní (Francie, Anglie)
= pojem záhy zobecnil pro periodický tisk:
Francie: gazette (1631)
Anglie: newspaper (1665)
Dnes: FAZ, NZZ, Suddeutsche Zeitung atp.
Zpráva (etablování v anglosaské tradici) – Penny Press / Halířový tisk
Současná představa o zprávách („news“) konstruována ve 30. letech 19. století v době prezidenství Andrew Jackson (USA) = spjatá s myšlenkami:
1) demokratizace politiky
2) expanze tržního hospodářství
3) rostoucí síla urbanizované střední třídy
V době cca kolem 1830: vliv halířového tisku na formování představy o zprávě („news“) jako o „current, accurate and complete information, focused on daily matters.“ (vše in Palczewski, Marek s. 2)
kolem roku 1830: začátek konzumní mediální kultury
střední i nižší střední třída včetně dělníků mohli koupit noviny tzv. halířového tisku za 1 penny
nižší náklady na tisk, papír atp.
halířový tisk výrazně spoléhal na reklamu
vysoká gramotnost populace
média přizpůsobují obsah publiku
rostoucí počet uživatelů zpráv = růst významu zpravodajství a žurnalistiky
Jak proměnil news telegraf?
Vynález telegrafu v New Yorku roku 1837
v Americe 40. léta: redakce = „telegrafizace“
vznik tiskových agentur: Havas (Paříž), Reuters (Londýn), Associated Press (USA), Wolffovva (Berlín)
Vzestup vlivu tiskových agentur (oligopolizace)
telegraf a tiskové agentury = zpráva vnímána jako objektivní
založena na faktických informacích
příklon ke stručnosti, faktům a kratším zprávám (byly drahé)
růst významu rychlosti šíření zpráv (předchůdce „breaking news“)