Úvod do praktické žurnalistiky 4
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
„Zpráva“ a Yelloow press koncem 19. století
yellow journalism = fake news
Joseph Pulitzer koupil The New York World (1884) a růst nákladů díky zveřejňování senzačních příběhů
Joseph Pulitzer = jeden ze zakladatelů bulvární žurnalistiky (tabloid journalism)
Příklady novinových titulků žlutého tisku:
„Abraham Lincoln was a Woman“
„Snake with Human Head Found in Arkansas“
„Is your Cat from Mars?“
„Supreme Court Judges are Naked Under Robes!“
Zpravodajství v reflexi (badatelů)
Až od 20. století a badatelé se zajímají o zprávy
Význam zprávy v kontextu její funkce, zajímavosti/atraktivnosti (newsworthiness), hodnoty (value) a v éře masové komunikace zkoumána v kontextu: konzumerismus,
infotainmentu,
tabloidizace (bulvarizace),
trivializace
Po 2. světové válce
Vynález a rozvoj TV vysílání
Mediatizace politiky
Růst významu politické komunikace
Relevance PR
Relevance politického marketingu
Význam veřejného mínění (public opinion)
Od 60. let 20. století
V 60. letech „vynález“ sociálního konstruktivismu
„Zpráva je sociální konstrukt“ (srov. s 4 Digital Journalism 2017, DEFINING „FAKE NEWS“ A typology of scholarly definitions Edson C. Tandoc Jr., Zhen Wei Lim and Richard Ling).
Rostoucí zájem badatelů o:
agenda-setting
priming, framing a gatekeepers
Hledání odpovědí na otázky typu: Kdy a která zpráva je významná? Kdo rozhoduje o zprávě, řazení, kontextu atp.?
Zpráva v éře globalizace
internacionalizace (tiskové agentury + satelity)
globalizace (CNN)
internet (online news)
web 2.0 (online news + občanský žurnál)
sociální média
obsah tvořený uživateli
růst participace uživatelů
„YouTubizace“
okamžité zpravodajství
sdílení a komunitní sítě
personalizace díky IT
synkreze (skrze více kanálů)
Synkreze – 1 médium = více kanálů
tj. zpráva, byť může být pro různé platformy uzpůsobená, se odvysílá v TV, je na webu média, na YT, Facebooku média, Twitteru média a redaktoři daného média mají pak vlastní blogy, facebookové a twitterové profily a tyto sociální sítě využívají k práci.
Zpráva
„jedná se o informaci, která je zveřejněna v novinách a vysílá se v rozhlase a televizi“ a je o aktuální situaci nebo události (CollinsDictionary)
Zpráva o nedávných událostech (Merriam Webster)
BBC definuje zprávy jako „journalism is based on facts, either observed and verified directly by the reporter, or reported and verified from knowledgeable sources“
Zprávy musí být: nestranné (impartial),
přesné (accurate),
nezávislé (independent),
férové (fair),
úplné (comprehensive)
Charakteristika
věcnost (jasné a srozumitelné)
přesnost
úplnost
spolehlivost
včasnost (aktuálnost)
citová neutralita (nepředpojatost)
blízkost
význačnost
L. S. Burns (žurnalistika): 1. jednoduchost
2. nejvýznamnější záležitosti na prvním místě
3. důvěryhodný zdroj