Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




TTMV 14

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.15 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

ROZVOJOVÁ STUDIA

- podobor mezinárodních vztahů

- etablují se na průsečíku několika věd (politické, mezinárodní vztahy – MPE, politická a kulturní antropologie)

- rozvoj na přelomu 50. a 60. let 20. století jako výsledek dialogu mezi teoriemi (modernizace, marxistická, strukturalismus a teorie světového systému)

- ovlivněno konfliktem mezi východem a západem (třetí svět předmětem rozvojových studií)

- změna na počátku 70. let (ropné šoky) – angažování v rozvojových aktivitách

- vytvoření nové dichotomie = soupeření mezi severem a jihem (nahradilo bipolární konflikt)

- krize v 80. letech – debata, zda je potřeba rozvojových studií (debata a distribuci zdrojů a moci v systému) => 3 důvody:

- podpora zemí jihu zkrachovala (v důsledku dlužní krize) a prohlubuje se nerovnost

- normy, na kterých stála rozvojová studia, neustály postmoderní tlak

- vypořádávání s tématem globalizace (předpoklad růstu světového trhu)

=> problém závislý na transnacionálních vztazích a situaci v mezinárodním systému (i s lokálními otázkami rozvoje)

MYŠLENKA ROZVOJE

- spojena s kolonialismem, křesťanstvím a břímě bílého muže

- trojúhelníkový obchod

- v 19. století – v Africe území spravovaná z Evropy (Brity, Francouzi) => rvačka o Afriku (vrchol)

- přelom 19. a 20. století – 1. vlna dekolonizace (osamostatnění zemí Jižní a Severní Ameriky)

- první rozvojové snahy v Británii – zlepšování podmínek v koloniích

- po 1. světové válce – sebeurčení národů, odmítání kolonizace => 2. vlna dekolonizace (otázka německých kolonií, vznik mandátních území = nezávislost)

- po 2. světové válce – postupná dekolonizace britského impéria (1948 – vyhlášení nezávislosti Indie podle náboženského klíče)

- v 50. letech dekolonizace jižní a jihovýchodní Asie => 3. dekolonizační vlna

- 60. léta – Rok Afriky => 4. dekolonizační vlna (dekolonizace téměř celé Afriky)

- vznikly státy, které nefungují (obyvatelstvo nebylo loajální, problémy s vymáháním práva a vzdělaností) => konstrukce státu vnější suverenitou, ale nemají vnitřní suverenitu (vznikají de jure) – nevyhovující infrastruktura, problémy s obchodováním, neuznání měny

=> tvorba rozvojových teorií

TEORIE MODERNIZACE

- přesvědčení, že všechny nerozvinuté země jsou stejné => jedna cesta na univerzální problémy

- silně obsahuje koloniální myšlenku, že bílý pomůžou černým

- modernizační zásahy mají jiný vliv na vývoj, než se očekávalo (předpokládalo se, že jsou zaseklí v minulosti, ale oni svůj rozvoj začínají jinak, než na západě)

- dnes už překonané, nepřijatelné (silně etnocentrické, ideově pozůstatek západního imperialismu a kolonialismu)

- 2 trhliny:

- nejde směřovat k jednomu univerzálnímu modelu

- státy se vyvíjejí v odlišných podmínkách (ekonomických, politických, kulturních, environmentálních)

Témata, do kterých materiál patří