TTMV 14
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ROZVOJOVÁ STUDIA
- podobor mezinárodních vztahů
- etablují se na průsečíku několika věd (politické, mezinárodní vztahy – MPE, politická a kulturní antropologie)
- rozvoj na přelomu 50. a 60. let 20. století jako výsledek dialogu mezi teoriemi (modernizace, marxistická, strukturalismus a teorie světového systému)
- ovlivněno konfliktem mezi východem a západem (třetí svět předmětem rozvojových studií)
- změna na počátku 70. let (ropné šoky) – angažování v rozvojových aktivitách
- vytvoření nové dichotomie = soupeření mezi severem a jihem (nahradilo bipolární konflikt)
- krize v 80. letech – debata, zda je potřeba rozvojových studií (debata a distribuci zdrojů a moci v systému) => 3 důvody:
- podpora zemí jihu zkrachovala (v důsledku dlužní krize) a prohlubuje se nerovnost
- normy, na kterých stála rozvojová studia, neustály postmoderní tlak
- vypořádávání s tématem globalizace (předpoklad růstu světového trhu)
=> problém závislý na transnacionálních vztazích a situaci v mezinárodním systému (i s lokálními otázkami rozvoje)
MYŠLENKA ROZVOJE
- spojena s kolonialismem, křesťanstvím a břímě bílého muže
- trojúhelníkový obchod
- v 19. století – v Africe území spravovaná z Evropy (Brity, Francouzi) => rvačka o Afriku (vrchol)
- přelom 19. a 20. století – 1. vlna dekolonizace (osamostatnění zemí Jižní a Severní Ameriky)
- první rozvojové snahy v Británii – zlepšování podmínek v koloniích
- po 1. světové válce – sebeurčení národů, odmítání kolonizace => 2. vlna dekolonizace (otázka německých kolonií, vznik mandátních území = nezávislost)
- po 2. světové válce – postupná dekolonizace britského impéria (1948 – vyhlášení nezávislosti Indie podle náboženského klíče)
- v 50. letech dekolonizace jižní a jihovýchodní Asie => 3. dekolonizační vlna
- 60. léta – Rok Afriky => 4. dekolonizační vlna (dekolonizace téměř celé Afriky)
- vznikly státy, které nefungují (obyvatelstvo nebylo loajální, problémy s vymáháním práva a vzdělaností) => konstrukce státu vnější suverenitou, ale nemají vnitřní suverenitu (vznikají de jure) – nevyhovující infrastruktura, problémy s obchodováním, neuznání měny
=> tvorba rozvojových teorií
TEORIE MODERNIZACE
- přesvědčení, že všechny nerozvinuté země jsou stejné => jedna cesta na univerzální problémy
- silně obsahuje koloniální myšlenku, že bílý pomůžou černým
- modernizační zásahy mají jiný vliv na vývoj, než se očekávalo (předpokládalo se, že jsou zaseklí v minulosti, ale oni svůj rozvoj začínají jinak, než na západě)
- dnes už překonané, nepřijatelné (silně etnocentrické, ideově pozůstatek západního imperialismu a kolonialismu)
- 2 trhliny:
- nejde směřovat k jednomu univerzálnímu modelu
- státy se vyvíjejí v odlišných podmínkách (ekonomických, politických, kulturních, environmentálních)