DIVADLO JÁRY CIMRMANA - DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
dvojice Suchý&Šlitr (po smrti Šlitra -> Jitka Molavcová), později Šimek&Grossman
Rokoko – pražský reuviální soubor
Nedivadlo Ivana Vyskočila – experimentální, bez rekvizit a kostýmů, hrátky se slovy (např. Haprdáns neboli HAmlet PRinc DÁNSký)
brněnský soubor Husa na provázku
klauniáda, kabaret, pantomima, scénická otevřenost (hraje se kdekoliv – příroda, ulice), zapojení diváka
F. Kocourek, Pecha, Polívka, Donutil
Balada pro banditu (např.)
Sklep
konec 70. let, experiment, smysl pro dada a absurdno
Milan Šteindler, Tomáš Vorel, David Vávra, Tomáš Hanák
Bytové divadlo (70. a 80. léta 20. století) - hry zakázaných autorů byly inscenovány jako soukromá představení pro okruh nejbližších známých v domácím prostředí
DALŠÍ AUTOŘI ČESKÝCH DRAMAT:
od 2. pol. 50. let ustupuje budovatelské drama – objevují se i společenská, lyrická, modelová, absurdní dramata
Václav Havel
otec stavitel -> postavil Barrandov (ateliéry)
Zahradní slavnost (Hugo Bludek, likviduje likvidační komisi), Vyrozumění (nahoře vymysleli nesmyslný jazyk -> úředníci se ho musí učit)
70. léta zakázán – ale bytové divadlo, psal jednoaktovky pro omezený počet herců, hry s Ferdinandem Vaňkem (autobiografické, protikomunistické) – Vernisáž, Audience
Daniela Fischerová
Hodina noci mezi psem a vlkem - je zde zobrazen Villon jako undergroundový básník
Karel Steigerwald – hry o špatných vlastnostech člověka
Neapolská choroba – hra s absurdního divadla - tragikomedie o nebezpečí totality, o katastrofě, která změnila svět
O AUTOROVI
DIVADLO JÁRY CIMRMANA
Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak + Jiří Šebánek, Miloň Čepelka
počátky v 60.letech – rozhlasový pořad – Nealkoholická vinárna U Pavouka
Svěrák a Smoljak vytvářeli zdánlivé reportáže, které byly falešné -> mystifikace (divák měl odhalit vtip)
zde poprvé padlo jméno Jára Cimrman (původně měl být řidič parního válce) – vyvinula se z něj postava zapomenutého českého génia
přelom 60. a 70. let – vznik divadla, které předstírá, že zkoumá vznik a život tohoto génia
Jára Cimrman – začátek století, žil před WWI, polyhistor
charakteristická struktura
1. seminář (= něco jako vědecká přednáška)
2. vlastní hra
INSCENACE:
Akt – 1. hra, situační komedie o 3 mužích pozvaných k malíři (zjistí, že jsou jeho děti)
Dlouhý, Široký a Krátkozraký, Vyšetřování ztráty třídní knihy, Hospoda na mýtince, Vražda v salónním coupé, Němý Bobeš, České nebe
Ladislav Smoljak (1931-2010)
chtěl studovat režii na DAMU, nakonec vystudoval pajdák (matika-fyzika) -> byl asistentem na UK, učil v Brandýse n. Labem, redaktor v Mladé frontě a jako scénárista a později režisér Filmového studia Barrandov
spoluzakladatel DJC
1998 – zakládá Studio Jára (uvedení hry Hymna aneb Urfidlovačka), poté přejmenoval divadelní scénu na Studio Láďa (po uvedení hry Fantom Realistického divadla Zdeňka Nejedlého)
Malý Říjen (1999) – napsána pro Divadlo Na Zábradlí