Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




DIVADLO JÁRY CIMRMANA - DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Další hra – „Přetržené dítě“. Profesor Vondruška objasňuje to, že hra nebyla přijata pozitivně. Jde v ní o vzpomínky na Cimrmanovo dětství. Hru Přetržené dítě napsal Cimrman po svém návratu z Arktidy. Nalezené dílo ovšem nebylo psáno jeho rukou. Cimrman, který se z cesty po severu vrátil se silným nachlazením, ji diktoval svému sousedovi, panu Padevětovi. Ten si neuvědomil, že člověk s rýmou vyslovuje některé hlásky odlišně (m jako b, n jako d).

Živé obrazy Járy Cimrmana – rekonstrukce několika živých obrazů (Bratranci Veverkové, Přemysl Oráč, Tyrš …) a nakonec „Škodu nezjistí, kdo se pojistí“ – rekonstrukce živého obrazu (herci a dobrovolníci z publika)

  1. ČÁST – SAMOTNÁ HRA

OBRAZ 1 – začíná na nádraží, hrdinové vystupují z vlaku, vykládají zavazadla a loučí se s cestujícími ve vlaku. Kontrolují, zda mají vše. Lékárník si vzpomene, že ve vlaku zapomněl míč -> obrovská tragédie. Nasadí lyže, ale pak zjistí, že jim v cestě stojí koleje. Vytvoří zástup v čele s náčelníkem a vydají se na výpravu.

PŘED OPONOU – učitel předčítá prvních 37 stran deníku polární výpravy

OBRAZ 2 – vypadají jako by cestovali tramvají, tak se i chovají. Zjišťujeme, že využívají metodu přepravy – tzv. driftování. Frištenský nedokáže pochopit, jak to funguje a projevují se první známky trudomyslnosti. Učitel tedy předzpívá připravenou píseň. Ta ale trudomyslnost ještě zhorší. Rozhodne se tedy, že se vrátí. Při revizi osob se zjistí, že chybí učitel. Najednou Frištenský postřelí učitele převlečeného za tučňáka. Teď jsou trudomyslní všichni. Najednou se objeví polární záře a všichni získají ztracený optimismus a výprava může pokračovat.

PŘED OPONOU 2 – učitel opět čte z deníku (došlo jídlo, rýma, žlučník trápí, Varel ztratil obojek...)

OBRAZ 3 – hrozí smrt hladem. Náčelník navrhne sníst psy. Frištenský nechápe, jaké psy, když tam žádní nejsou. Ostatní začnou plánovat, jak ho sní, už se s ním loučí. Náčelník pronáší řeč a poté chce sekyru, aby se mohlo nasekat dříví (ze saní). Frištenský se toho ujme. Po dosekání mu ostatní začnou říkat ať si svlékne nejprve šálu, poté rozepne košili atd. Frištenský si moc nestěžuje, tvrdí, že ho hřeje peří. Ukáže se, že má housera. Měl by se stydět! ale Varel se brání. Prý už týden o tom mluví. Lékárník v pondělí řekl, že mu kručí v břiše – Frištenský odvětil, že má housera. Řekli mu, aby zatnul zuby a táhl. A pokaždé ho takto odbyli.

PŘED OPONOU 3 – (učitel čte z deníku) teplota klesla tak nízko, že nemohli najít rtuť. Po 15min zahřívání dechem vylezla na -50°C. Dalším dýcháním vyhnali teplotu na 42°C což už se vydržet dalo. Vzpomínají na léto, vedro, hospitaci školního inspektora Horkého.

OBRAZ 4 – dojídají zbytky husy, kosti hází Frištenskému. Je nalezena zmrzlá dvoučlenná výprava amerického profesora MacDonalda a jeho sluhy Berana.

Témata, do kterých materiál patří