DIVADLO JÁRY CIMRMANA - DOBYTÍ SEVERNÍHO PÓLU
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zdeněk Svěrák (1936)
vystudoval pajdák (literatura-český jazyk), byl učitelem na Žatecku, redaktorem Československého rozhlasu a scénáristou na Barrandově
mimo L. Smoljaka spolupracoval i s Jaroslavem Uhlířem (písničky pro děti)
držitel Českého lva za scénáře k filmům Kolja (1996 – udělen i Oscar), Vratné lahve -> režíroval je jeho syn
je autorem pohádek pro děti (Radovánky radovánky) a povídkové knihy pro dospělé Po strništi bos
náměty a scénáře k filmům: Jáchyme, hoď ho do stroje!; Marečku, podejte mi pero!; Na samotě u lesa; Jára Cimrman ležící, spící; Rozpuštěný a vypuštěný;…
O DÍLE
Literární druh – drama
Literární žánr – činohra
Jazykové prostředky – mísení spisovné a nespisovné češtiny, v promluvách Berana – angličtina, humor – situační, jazykový, vlastnosti postav
Další zpracování – úryvky ze hry použity ve filmu Nejistá sezóna
Hlavní postavy
Karel Němec – náčelník, do všeho se vrhá přímo, udržuje disciplínu
Vojtěch Šofr – lékárník, povídavý, lehce upádá do trudomyslnosti
Václav Poustka – pomocný učitel, přináší zábavu a znalosti, má povinnost vést deník
Varel Frištenský – potah, hloupý, ale tím přináší vtipné scény
Beran, McDonald
Děj
ČÁST – ÚVODNÍ SEMINÁŘ
Začíná přednesem nově objevené Cimrmanovy básně “Školní brašnička”. Přednášející Brukner/Čepelka je několikrát vyrušen a nedaří se mu odrecitovat ji najednou. Smoljak/Svěrák začne při dokončení 4. sloky tleskat (myslí si, že byla poslední), plete se. Báseň je nakonec dorecitována.
Dále se hovoří o tom, že divadlo hledá novou “technickou sílu”. Dali inzerát do MF a přihlásilo se 9 uchazečů. Divadlo si je chce vyzkoušet (při představení na ně působí tréma, odhalí se jejich pravé schopnosti). Je uveden v pořadí pátý uchazeč – Roman Měcháček. Smoljak/Svěrák mu klade několik otázek, on však odpovídá velice stručně. Přistoupí k praktické zkoušce (vytáhne si otázku 16 b – začátek představení) a je simulována situace z vybrané zkušební otázky. Nejde otevřít opona a přichází technik (Kotek/Rumlena) a po krátkém zmapování situace oznamuje, že to nejde opravit. Přednáška je přesunuta před oponu. V tom se opona otevře.
Dále jsou rozebírány okolnosti, za kterých vznikla samotná hra (roebírá Hraběta/Wiegel).Cimrman přijal v hospodě nabídku vytvořit pro ples ledařů živý obraz „Češi na severním pólu“. Rozhodl se podniknout arktickou výpravu. Zde například podává svědectví o kmeni Eskymáků, kde má hlavní slovo žena. Dokonce mu večer paní domu na noc přivedla manžela. Osobně se také setkal se sněžným mužem. Srovnává ho s himalájským sněžným mužem. Sněžný člověk je samosnubný (nepotřebuje k rozmnožování partnera). Prý se dokonce i sám se sebou hádal jako staří manželé.