1. Podstata trzni ekonomiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
SLOŽKY TRHU – NABÍDKA A POPTÁVKA
Pohyb nabídky a poptávky se nazývá tržní mechanismus
NABÍDKA
= množství zboží, které jsou nabízející ochotni a schopni za určitou cenu prodat
- tvoří ji podniky a firmy, které chtějí prodat zboží, aby měly tržbu (zisk)
zákon nabídky = s rostoucí cenou roste i nabídka zboží
cena nabídka
množství
faktory ovlivňující nabídku:
cena
náklady výroby a obchodu (dražší suroviny, snižování nákladů zaváděním nejnovějších technologií,...)
cena alternativních výrobků – pokud vyrábíme určitý výrobek, ale na trhu se objeví výrobek nový a více žádaný, musím tomu také přizpůsobit své ceny, už nemohou být vysoké, jelikož tak by můj výrobek nebyl kupován
změna vnějších podmínek – počasí, změna daní
POPTÁVKA
= množství zboží, které jsou kupující ochotni a schopni za určitou cenu koupit
- tvoří jí zákazníci, kteří potřebují uspokojit své potřeby
zákon poptávky = s rostoucí cenou klesá poptávka pro zboží
cena poptávka
množství
faktory ovlivňující poptávku:
cena
demografické změny (změny v počtech a charakteristikách kupujících)
změny velikosti důchodů (mzdy zaměstnanců, renta vlastníků půdy,..)
preference zákazníků
změny cen substitutu
změny cen komplementu
reklama
TRŽNÍ ROVNOVÁHA
- nastává, když se kupující a nabízející shodnou na ceně (rovnovážná cena odpovídá rovnovážnému zboží)
NEZISKOVÉ ORGANIZACE
- jejich cílem není zisk, ale uspokojit potřeby společnosti – školy, nemocnice, divadla,...
- částka, kterou dostávají je předem naplánovaná
1.) státní: (zakládané státem, popř. obcí, krajem)
organizační složky státu
- nemají příjmy, mají jen výdaje
- výdaje v předem schválené výši hradí stát ze státního rozpočtu
- školky, městské knihovny, policie, soudy, …
příspěvkové organizace
- mají příjmy, jsou však menší než výdaje
- rozdíl mezi výdaji a příjmy v předem schválené výši hradí stát ze stát. rozp.
- v oblasti kultury, vzdělávání (školy, galerie, divadla)
2.) nestátní: (zakládané FO, PO, občany)
občanská sdružení– provozování zájmové činnosti
- majetek získávají z příspěvků členů nebo sponzorských darů
- Sokol, Český rybářský svaz,…
obecně prospěšné společnosti (OPS)
– za účelem dosažení dalšího prospěchu společnosti (sociální, zdravotní)
- zabývají se vědou, vzděláváním nebo kulturou
- může dosahovat zisku, ale musí ho používat k rozvoji společnosti a její další činnosti
- finanční prostředky získávají při založení nebo ze sponzorských darů, někdy i dotace - Společnost pro výchovu a vzdělávání…
nadace
– za účelem pomoci určité skupině (nemocnice, objekty)
- prostředky ze sponzorských darů)
- Kuře, Nadace Terezy Maxové
3. MARKETING
Charakteristika pojmu a význam Marketingové koncepce Průzkum trhu – základní metoda marketingu Marketingový mix (nástroje marketingu) – výrobek, cena, místo prodeje, propagace