1. Podstata trzni ekonomiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
CHARAKTERISTIKA POJMU A VÝZNAM
= podniková činnost, který vychází z poznání potřeb zákazníků, snaží se je ovlivnit a uspokojit v souladu s cíli podniku
- podává nám informace o trhu, konkurenci a zákaznících
MARKETINGOVÉ KONCEPCE
koncepce = plán činnosti
1.) výrobní – př. pásová výroba
- zaměření na zdokonalení výrobního procesu (velké množství levných výrobků)
- prosazuje se levnými výrobky, nezjišťuje potřeby zákazníka
2.) výrobková – př. výroby na zakázku
- pozornost zaměřena na kvalitu a úroveň produktu (vyšší cena výrobků)
3.) prodejní – prodat vše za každou cenu (zbytečnosti…)
- nejpodstatnější je získat a přesvědčit zákazníka
4.) marketingová – střed pozornosti – zákaznické potřeby
- vychází z potřeb zákazníka a podle nich utváří 4P
- snaží se uspokojit potřeby lépe než konkurence
5.) sociální – př. sponzoring, ohled na životní prostředí
- stejná jako marketingová, ale sleduje dlouhodobé zájmy společnosti
PRŮZKUM TRHU
– zjišťují se informace o konkurenci, o výrobcích, o cenách, o spotřebitelích
a) o produktech
- jaké jsou konkurenční produkty (užitné vlastní, obaly, prodej, obliba)
- zjišťujeme přednosti a nedostatky našich výrobků v porovnání s konkurencí
b) o konkurenci
- kdo je konkurentem, kde sídlí, jak používá 4P
- cena, kvalita, propagace
c) o spotřebitelích
- kdo je náš zákazník, proč kdy a kde nakupuje, oblíbená značka, věk, pohlaví
- kdo není náš zákazník a proč
d) o cenách
- co nejvíce podkladů (ceníky, inzeráty, kopie faktur, zprávy)
- ceny podrobíme rozboru podle cenové politiky konkurence (slevy, výprodeje, reklamace, vytlačení konkurence cenami)
- informace zjišťujeme od stolu (studium materiálů) nebo v terénu (dotazníky, ankety)
MARKETINGOVÝ MIX (4P)
= základní nástroj marketingu
- pomáhá nám rozčlenit, na co se zaměřovat při tvorbě marketingového plánu
1.) PRODUCT – VÝROBEK:
= jakýkoliv statek nebo služba, který se stává předmětem směny na trhu a je určen k uspokojování potřeb zákazníka – komplexní výrobek – skládá se z:
a) jádro výrobku – to, co uspokojuje potřebu – např. u tužky je to potřeba psát,...
b první vrstva – obal, design, značka…c) druhá vrstva – služby poskytované k výrobku – dodávka, instalace, záruka
Životní cyklus výrobku:
= doba, po kterou se výrobek vyskytuje na trhu
zavádění – produkt se objevuje na trhu, spotřebitelé se s ním seznamují
- prodej je nízký, zisk nízký nebo žádný
- cílem je získat zákazníky
růst – roste poptávka ( -> intenzivní propagace, rozšíření nabídky, doprovodné služby) a objem prodeje čímž roste zisk
- cílem je zvyšovat prodej
zralost - produkt je ve standardní nabídce a má hodně konkurentů (-> úprava produktu, snižování cen)
- rozsah prodeje je nejvyšší, ale růst malý