1. Podstata trzni ekonomiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- cílem je udržet maximální objem zisku
-> dospělost – prodej roste, ale zisk je stejný vlivem slev
-> nasycenost – prodej na nejvyšší úrovni, ale zisk klesá (slevy)
útlum – klesá prodej a zisk
- skončí se s prodejem, přejde se na inovativní výrobek; když odejde konkurence, využijeme zbylou poptávku a prodáme licenci slabším podnikům
2.) PRICE – CENA
- peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji zboží
- vzniká působením nabídky a poptávky
- podniky zjišťují horní hranici ceny, za kterou se zboží stává neprodejným, zároveň zjišťují dolní hranici pomocí kalkulace, za kterou cenu je reálné zboží prodávat
- uvnitř horní a dolní hranice se vytváří prostor pro pohyb cen
- reakce zákazníků na změnu ceny se nazývá pružnost poptávky
a) elastická poptávka – při zvýšení ceny zák. přejdou k jinému výrobku (triko-košile)
b) neelastická poptávka – i přes zvýšení ceny poptávka neklesne, protože tento produkt nelze ničím nahradit (sůl, pečivo)
Metody stanovení ceny:
1.) nákladová (kalkulační) – cena vychází z nákladů – kalkulace – zvýšená o přirážku (zisk)
-> celková cena = výrobní náklady + zisk výrobce + obchodní rozpětí (marže)
2.) poptávkové oceňování – zjistit poptávku a pružnost -> najít vhodnou cenu
3.) soutěživé oceňování – vychází z cen konkurentů, nutno ověřit kalkulací
3.) PLACE – MÍSTO PRODEJE:
- snaha dostat výrobek ve správné době na správné místo
prodejní cesty = souhrn všech prostředníků, kteří zajišťují tok zboží od výrobce k zákazníkovi
a) přímé – výrobce dodává zboží přímo zákazníkovi bez dalších zprostředkovatelů
- zásilková služba, internet, podnikové prodejny,…
b) nepřímé – zboží jde přes prostředníky – maloobchod, velkoobchod
- zprostředkovatelé hledají pro výrobce odběratele, dělají to za marži, která
se přičítá k výsledné ceně
4.) PROMOTION – PROPAGACE
= forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím, jejímž cílem je větší prodej výrobku
1.) Podpora prodeje – jde o to, aby byl zákazník motivován ke koupi
- vzorky, ochutnávky, soutěže, odměny, …
2.) Reklama – neosobní forma propagace uskutečňovaná prostřednictvím placených médií – masovost médií – rychlost působení na široký okruh potencionálních zákazníkůreklamní strategiea) slogany – opakováním se dostávají do podvědomí lidí a odliší b) racionální působení – přesvědčuje argumenty, spoléhá na logiku c) emocionální působení – působí na city, využívá psychologii
-> prostředky: hudba, zvířata, dětireklamní prostředkya) tisk b) televize c) rozhlas
3.) Osobní prodej – prodejce prodává osobně zákazníkovi, aby ho mohl přesvědčit
- nevýhodou je, že personál působí na relativně úzký okruh lidí – jen na ty, kteří přijdou do obchodu