Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Podstata trzni ekonomiky

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (508 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- cílem je udržet maximální objem zisku

-> dospělost – prodej roste, ale zisk je stejný vlivem slev

-> nasycenost – prodej na nejvyšší úrovni, ale zisk klesá (slevy)

  • útlum – klesá prodej a zisk

- skončí se s prodejem, přejde se na inovativní výrobek; když odejde konkurence, využijeme zbylou poptávku a prodáme licenci slabším podnikům

2.) PRICE – CENA

- peněžní částka sjednaná při nákupu a prodeji zboží

- vzniká působením nabídky a poptávky

- podniky zjišťují horní hranici ceny, za kterou se zboží stává neprodejným, zároveň zjišťují dolní hranici pomocí kalkulace, za kterou cenu je reálné zboží prodávat

- uvnitř horní a dolní hranice se vytváří prostor pro pohyb cen

- reakce zákazníků na změnu ceny se nazývá pružnost poptávky

a) elastická poptávka – při zvýšení ceny zák. přejdou k jinému výrobku (triko-košile)

b) neelastická poptávka – i přes zvýšení ceny poptávka neklesne, protože tento produkt nelze ničím nahradit (sůl, pečivo)

Metody stanovení ceny:

1.) nákladová (kalkulační) – cena vychází z nákladů – kalkulace – zvýšená o přirážku (zisk)

-> celková cena = výrobní náklady + zisk výrobce + obchodní rozpětí (marže)

2.) poptávkové oceňování – zjistit poptávku a pružnost -> najít vhodnou cenu

3.) soutěživé oceňování – vychází z cen konkurentů, nutno ověřit kalkulací

3.) PLACE – MÍSTO PRODEJE:

- snaha dostat výrobek ve správné době na správné místo

prodejní cesty = souhrn všech prostředníků, kteří zajišťují tok zboží od výrobce k zákazníkovi

a) přímé – výrobce dodává zboží přímo zákazníkovi bez dalších zprostředkovatelů

- zásilková služba, internet, podnikové prodejny,…

b) nepřímé – zboží jde přes prostředníky – maloobchod, velkoobchod

- zprostředkovatelé hledají pro výrobce odběratele, dělají to za marži, která

se přičítá k výsledné ceně

4.) PROMOTION – PROPAGACE

= forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím, jejímž cílem je větší prodej výrobku

1.) Podpora prodeje – jde o to, aby byl zákazník motivován ke koupi

- vzorky, ochutnávky, soutěže, odměny, …

2.) Reklama – neosobní forma propagace uskutečňovaná prostřednictvím placených médií – masovost médií – rychlost působení na široký okruh potencionálních zákazníkůreklamní strategiea) slogany – opakováním se dostávají do podvědomí lidí a odliší b) racionální působení – přesvědčuje argumenty, spoléhá na logiku c) emocionální působení – působí na city, využívá psychologii

-> prostředky: hudba, zvířata, dětireklamní prostředkya) tisk b) televize c) rozhlas

3.) Osobní prodej – prodejce prodává osobně zákazníkovi, aby ho mohl přesvědčit

- nevýhodou je, že personál působí na relativně úzký okruh lidí – jen na ty, kteří přijdou do obchodu

Témata, do kterých materiál patří