Logika na straněklienta, skriptovací jazyky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Logika na stran
ě klienta,
skriptovací jazyky
Martin Kl
íma
HTML
prohlížeč
Server
zpracování
požadavku/
odeslání
odpovědi
Architektura web aplikace: dynamický web
požadavek
odpověď
HTTP
generátor
HTML stránek
Stránka 1
Toto jedynamicky
generovaná
stránka x xxxx xx.
Data
model
(JavaBean)
view
(HTML)
Tenký klient
(HTML)
logika na
klientovi
validace
zpracování událostí
I.
presentační
vrstva
II. vrstva
webu
III. vrstva
aplikační logiky
IV.
datová
vrstva
Co je to DHTML?
Cíl: HTML dokument reaguje na události bez
nutnosti spolupráce se serverovou stranou web
aplikace
– změna obsahu a prezentace stránky, validace formulářů, atd.
Řešení: umožnit vytvářet klientský program
manipulující s obsahem HTML dokumentu
DHTML je směs následujících technologií:
– DOM (Document Object Model)
– klientské skriptování
– CSS
DOM
objektov
ý model
HTML dokumentu
CSS
Skript
manipuluje s
je součástí
Charakteristika JavaScriptu
skriptovac
í jazyk
– interpretovaný klientem
– nezávislý na platformě (nutné pro použití všude)
skripty v prohlížeči pracují v definovanémm
prostředí
– omezené možnosti (sandbox)
– datový model DOM
– UI+prezentace dat: řeší HTML prohlížeč
– události
K čemu skripty slouží a k čemu ne?
ANO
– kontrola a předzpracování vstupních dat (formuláře)
– manipulace s malými objemy dat
– dymické změny obsahu HTML
• událost => změna HTML elementu (např. obrázků, položek ve
formuláři), generování HTML do nových oken prohlížeče
– AJAX (samostatná přednáška)
NE
– spouštění aplikací na klientském počítači
– manipulace se soubory a adresáři
POZOR! Není-li zaručeno, že prohlížeč všech
uživatelů umí spouštět skripty, vaše stránky by
m
ěly fungovat i bez nich.
Vývoj JavaScriptu
Dosti divoká historie
Vede k řadě nekompatibilit
V současnosti se situace stabilizuje
Řada nových rozšíření v souvislosti s HTML5
– Přístup k vykreslené stránce
– Síťová komunikace
– Periferie: repro/mikrofon, OpenGL, senzory (mobil), GPS
– Lokální ukládání dat
– Omezená práce se souborovým systémem