Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




EKONOMIKA A ŘÍZENÍ

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (78.28 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

TEORIE NABÍDKY A POPTÁVKY

  • Trh poskytuje základní a nezbytné informace od kterých se odvíjí chování a očekávání tržních subjektů, zároveň slouží k efektivnímu rozhodování . Jedná se o vzájemné ovlivňování poptávky, nabídky a ceny

TRŽNÍ ROVNOVÁHA

  • Rovnovážná cena a rovnovážné množství

  • Je to situace na trhu kdy jsou cena a množství u nabídky a poprávky vyvážené

  • Je to takové množství které jsou kupující ochotni koupit a výrobci prodat

Konkurence

  • Vzniká souběžným uplatněním podnikatelských subjektů na trhu

  • Cílem každého subjektu je dosažení určitých výhod před ostatními konkurenty

  • Konkurence na straně nabídky znamená že výrobci se snaží na trhu prodat co největší množství vlastníhch statků nebo služeb a zároveň omezit zisky ostatních firem nabízející podobné produkty

  • Nejčastější forma : KONKURENCE CENOVÁ – relativně nižší cenou se prodávající snaží přitáhnout kupující a tím zvýšit poptávku po nabízených statích a službách – tím se zhoršuje postavení ostatních konkurentů, ti jsou nuceni snižovat ceny na obdobou úroveň, jestliže tuto možnost nemají je jejich produkce ohrožena cenovou válkou

  • NECENOVÁ KONKURENCE- firmy se snaží získat kupující např vysokou kvalitou , slevami, lepší servis, působivější obaly, značkou nebo účinnou propagací – tyto dvě formy konkurence se prolínají

  • DOKONALÁ KONKURENCE –jde o teoretický model trhu, na němž platí následující podmínky :

  1. Existuje velký počet kupujících a prodávajíchcích , z nichž žádný nemůže ovlivnit cenu nebo velikost výkupu odvětví

  2. Produkce je homogenní

  3. Neexistují bariéry vstupu do odvětví a vystupu z něj

  4. Neexistují patenty , ochranné známky, obchodní známky, individuální podmínky..

  5. Všichni prodávající a kupující mají dokonalé informace o cenách a množství zboží

  6. Firmy maximalizují zisky, spotřebitelé maximalizují užitek

  • NEDOKONALÁ KONKURENCE – odráží skutečné poměry fungování konkurence na skutečných trzích v případě nesplnění alespoň jedné z těchto podmínek :

  1. Dokonalé šíření informací

  2. Homogenita výrobku

  3. Velký počet výrobců na trhu

  4. Nulové náklady na vstup/výstup z odvětví

  • Hlavní rozdíl dokonalé a nedokonalé konkurence je že ekonomické subjekty v nedokonalé k. mohou ovlivňovat cenu na trhu protože disponují určitým stupněm tržní síly

  • Nedokonalá konkurence – 3 druhy : MONOPOL, OLIGOPOL,MONOPOLISTICKÁ KOKURENCE

  • MONOPOL- dominantní firma na trhu – na straně nabídky je jen jedna nabízející firma

  • OLIGOPOL – struktura na trhu kdy v oboru existuje jen velmi málo výrobních firem ( zabírají většinový podíl nabídky ) V případě že uzavřou dohodu mezi sebou – KARTEL

  • MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE – je nejjemnější forma nedokonalé konkurence s prvky monopolu i dokonalé konkurence – Je zde velký počet výrobců s výrobky které jsou blízkými substituty, ale produkce je diferencovaná ; firma může ovlivnit částečně cenu,bariéry vstupu/výstupu jsou minimální ( maloobchod, pohostinství)

  • Na straně poptávky

  • MONOPSON – představuje situaci, kdy na traně poptávky je jediný kupující

  • OLIGOPSON – několik kupujících s dominantním postavením na trhu, zbytek pokrývá velká skupina zákazníků

  • POLYPSON –poptávku tvoří velký počet kupujících s relativně malým podílem na trhu

Témata, do kterých materiál patří