EKONOMIKA A ŘÍZENÍ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
TEORIE NABÍDKY A POPTÁVKY
Trh poskytuje základní a nezbytné informace od kterých se odvíjí chování a očekávání tržních subjektů, zároveň slouží k efektivnímu rozhodování . Jedná se o vzájemné ovlivňování poptávky, nabídky a ceny
TRŽNÍ ROVNOVÁHA
Rovnovážná cena a rovnovážné množství
Je to situace na trhu kdy jsou cena a množství u nabídky a poprávky vyvážené
Je to takové množství které jsou kupující ochotni koupit a výrobci prodat
Konkurence
Vzniká souběžným uplatněním podnikatelských subjektů na trhu
Cílem každého subjektu je dosažení určitých výhod před ostatními konkurenty
Konkurence na straně nabídky znamená že výrobci se snaží na trhu prodat co největší množství vlastníhch statků nebo služeb a zároveň omezit zisky ostatních firem nabízející podobné produkty
Nejčastější forma : KONKURENCE CENOVÁ – relativně nižší cenou se prodávající snaží přitáhnout kupující a tím zvýšit poptávku po nabízených statích a službách – tím se zhoršuje postavení ostatních konkurentů, ti jsou nuceni snižovat ceny na obdobou úroveň, jestliže tuto možnost nemají je jejich produkce ohrožena cenovou válkou
NECENOVÁ KONKURENCE- firmy se snaží získat kupující např vysokou kvalitou , slevami, lepší servis, působivější obaly, značkou nebo účinnou propagací – tyto dvě formy konkurence se prolínají
DOKONALÁ KONKURENCE –jde o teoretický model trhu, na němž platí následující podmínky :
Existuje velký počet kupujících a prodávajíchcích , z nichž žádný nemůže ovlivnit cenu nebo velikost výkupu odvětví
Produkce je homogenní
Neexistují bariéry vstupu do odvětví a vystupu z něj
Neexistují patenty , ochranné známky, obchodní známky, individuální podmínky..
Všichni prodávající a kupující mají dokonalé informace o cenách a množství zboží
Firmy maximalizují zisky, spotřebitelé maximalizují užitek
NEDOKONALÁ KONKURENCE – odráží skutečné poměry fungování konkurence na skutečných trzích v případě nesplnění alespoň jedné z těchto podmínek :
Dokonalé šíření informací
Homogenita výrobku
Velký počet výrobců na trhu
Nulové náklady na vstup/výstup z odvětví
Hlavní rozdíl dokonalé a nedokonalé konkurence je že ekonomické subjekty v nedokonalé k. mohou ovlivňovat cenu na trhu protože disponují určitým stupněm tržní síly
Nedokonalá konkurence – 3 druhy : MONOPOL, OLIGOPOL,MONOPOLISTICKÁ KOKURENCE
MONOPOL- dominantní firma na trhu – na straně nabídky je jen jedna nabízející firma
OLIGOPOL – struktura na trhu kdy v oboru existuje jen velmi málo výrobních firem ( zabírají většinový podíl nabídky ) V případě že uzavřou dohodu mezi sebou – KARTEL
MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE – je nejjemnější forma nedokonalé konkurence s prvky monopolu i dokonalé konkurence – Je zde velký počet výrobců s výrobky které jsou blízkými substituty, ale produkce je diferencovaná ; firma může ovlivnit částečně cenu,bariéry vstupu/výstupu jsou minimální ( maloobchod, pohostinství)
Na straně poptávky
MONOPSON – představuje situaci, kdy na traně poptávky je jediný kupující
OLIGOPSON – několik kupujících s dominantním postavením na trhu, zbytek pokrývá velká skupina zákazníků
POLYPSON –poptávku tvoří velký počet kupujících s relativně malým podílem na trhu