Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Tyflopedie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (375 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Těžce slabý zrak -zbytky zraku

  • Poruchy zrakového vnímání, se zmenšením zrakové ostrosti na 1/20 až 1/60. Vznikají v důsledku částečného nevyvinutí nebo orgánové vady oka.

  • Důsledkem je značné snížení, deformace, nebo omezení všech zrakových schopností, vytvářejí se nesprávné zrakové představy, snížená orientace, značné snížení běžných praktických pracovních výkonů, nemožnost číst běžný tisk.

  • Nutná pomoc při volbě vhodného povolání, speciální příprava dvojí cestou: zraková jako ve školách pro slabozraké, a taktilní (hmatová) jako ve školách pro nevidomé

Nevidomost praktická a úplná

  • Nevyvinutí nebo úplná ztráta zrakové funkce, nemožnost zrakového vnímání, nemožnost vytváření zrakových představ, ztížení samostatného pohybu a prostorové orientace, neschopnost číst běžný tisk, značné omezení pracovních výkonů.

  • Rozvoj hmatu a sluchu pro rozvoj orientačních schopností a samostatného pohybu, speciální technické pomůcky (pro tyflografiku bodové písmo, reliéfní kreslení a rýsování).

  • Zvláštní pomoc při volbě povolání a speciální příprava pro pracovní začlenění.

Střední školy pro mládež se zrakovým postižením

  • SOU pro zrakově postiženou mládež

  • SEŠ pro zrakově postiženou mládež

  • Gymnázium pro zrakově postiženou mládež

  • Hudební konzervatoř pro ZP mládež

  • Střední odborné školy ladičské pro zrakově postiženou mládež

  1. Problematika kombinovaných vad

  2. Problematika komunikace a verbalizmu

Komunikace se studentem se zrakovým postižením

  • Pracoviště podpory integrace studentů se speciálními potřebami při zajistí pro studenty s těžkým zrakovým postižením kurz prostorové orientace v areálu školy.

  • S nevidomým člověkem je vhodné jednat zcela přirozeně. Je chybou se domnívat, že nevidomí vnímají jenom tmu, že mají od narození vyvinutý zvláštní smysl pro vnímání překážek nebo že mají výborný sluch a hmat.

  • Komunikace s nevidomým neprobíhá přes jeho průvodce. Ten nevidomého pouze provádí ale nezastupuje

Komunikace se zrakově postiženým člověkem

  • Osoba jednající s nevidomým zdraví jako první. Pozdrav s vlastním představením je důležité spojit s oslovením typu: Dobrý den pane Novotný, jsem paní Nováková", aby nevidomý člověk věděl, že pozdrav patří jemu. Při odchodu z místnosti je vhodné nevidomého člověka upozornit na ta, že dotyčná osoba opouští místnost. Dveře do místnosti by měly zůstat buď zcela otevřené nebo zcela zavřené.

  • Podání ruky na pozdrav nahrazuje nevidomému člověku oční kontakt. Při setkání stačí nevidomému člověku oznámit "podávám Vám ruku". Při rozhovoru je velmi důležitý oční kontakt s nevidomým. Není vhodné odvracet při rozhovoru tvář, protože to nevidomí obvykle poznají

Komunikace se studentem se zrakovým postižením

  • Každý pracovník, student průvodce, asistent nevidomého studenta při pohybu v areálu školy, jde před nevidomým o krok vpředu. Nabídne nevidomému doprovod, ale netlačí ho před sebou.

  • Při vstupu do učebny či jiné místnosti, průvodce dveře otevírá a nevidomý dveře zavírá. Průvodce nevidomého neprotlačuje dveřmi ani jej neobchází.

  • Při procházení dveřmi jde průvodce první a nevidomý jde na straně pantů dveří.

  • Před vstupem na schodiště upozorní průvodce nevidomého na směr schodiště, upozorní ho na první a poslední schod.

  • Do auta nastupuje nevidomý za svým průvodcem. Průvodce položí nevidomému jeho ruku na horní hranu dveří. Je dobré se jasně dohodnout, kdo zavře dveře. Při nastupování do městského dopravního prostředku nevidomý používá ke vstupu k tomu určené dveře.

  • Při procházení úzkým průchodem jde průvodce vždy první. Při chůzi zúženým prostorem natáhne průvodce svou paži za záda a nevidomý jde za průvodcem v zákrytu.

  • Každý pracovník, student průvodce, asistent nevidomého studenta při pohybu v areálu ČZU, jde pře nevidomým Průvodce upozorní nevidomého na netradiční zábranu na chodníku. Při pohybu venku pomůže nevidomému včasné a nedramatické slovní upozornění na výkop, lešení, stavební zábor nebo neobvykle zaparkované auto na chodníku.

  • Chce-li si nevidomý sednout, položí průvodce ruku nevidomého na opěradlo. Nevidomému stačí sdělit: "Zde je židle, toto je opěradlo" a on sám okamžitě zjistí její polohu a posadí se.

  • Nevidomý člověk s vodícím psem má přístup do všech prostor univerzity. Na vodícího psa není vhodné mlaskat, hvízdat, hladit ho, krmit ho nebo na něj mluvit bez vědomí a souhlasu majitele.

  • Všechny věci nevidomého člověka by měly zůstat na svém místě. S věcmi nevidomého je dobré nemanipulovat bez jeho vědomí.

  • Průvodce včetně pracovníků a studentů třídy/školy svou pomoc, službu či průvodcovství nabízí, nikoli vnucují.

Témata, do kterých materiál patří