Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




KVALIFIKAČNÍ STANDARDY A SYSTÉMY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (750.61 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

KVALIFIKAČNÍ STANDARDY A SYSTÉMY

TÉMA 1

1.1 Charakteristika společnosti vědění

Mezi příbuzné koncepce společnosti vědění patří např. znalostní ekonomika nebo učící se společnost.

Moderní společnost:

  • klíčovým faktorem produkce je "zboží";

  • základními prvky jsou: fyzický kapitál, lidská práce, průmysl;

  • aneb společnost průmyslová, kapitalistická.

Společnost vědění:

  • klíčovým faktorem produkce je vědění;

  • tj. vědění se stává dominantní produktivní silou.

1.2 Vznik a rysy společnosti vědění

Zakladatelem konceptu s názvem společnost vědění a zároveň prvním, kdo užil tohoto pojmu byl Peter Drucker. Je vhodné povšimnout si jisté skutečnosti, na kterou upozorňuje Willke. Všechny funkční oblasti společnosti jsou totiž závislé na vědění, např.:

  • věda;

  • hospodářský systém;

  • právní systém;

  • zdravotní systém;

Rysy společnosti vědění je možné tedy vysledovat z následujících změn:

  1. technologické změny;

  2. změny v ekonomické struktuře;

  3. proměny profesní struktury a trhu práce;

1.2.1 Technologické změny

Technologické změny lze vysledovat na základě proměny infrastruktury, kdy infrastruktura prvního řádu se proměnila v infrastrukturu druhého řádu.

Infrastruktura prvního řádu:

  • silniční, železniční, telefonní sítě;

Infrastruktura druhého řádu:

  • informační a komunikační technologie (ICT);

  • rychlejší, levnější, rozsáhlejší, efektivnější výměna informací a vědění;

  • usnadňují produkci a rozšiřování nových poznatků;

1.2.3 Proměny profesní struktury a trhu práce

Technologické změny umožňují vyrobit stejné množství výrobků s třetinou pracovní síly (než v 50. letech 20. století). Důsledkem je, že: zvyšování produktivity práce vede ke snižování poptávky po pracovní síle (především v zemědělství a průmyslu).

ALE: Jde o jiný typ práce a její kvalifikační náročnost.

  • Zatímco moderní společnost kladla důraz na: zkušenosti a znalosti řemesla;

  • Společnost vědění preferuje: rozsáhlé systematické vědění (tj. nestačí pouze praktická zkušenost);

    • vyžaduje se vyšší kvalifikace pracovníků;

    • tzv. vědomostní pracovníci (neboli: "bílé límečky" X "modré límečky")

Nejvyšší poptávka z vědomostních pracovníků je po profesi tzv. vědomostních technologů:

  • pracovníci, kteří vykonávají manuální práci, která vyžaduje rozsáhlé teoretické znalosti srze formální vzdělávání;

  • např.: IT, zdravotní sestry, laboranti, fyzioterapeuti;

  • nerozlišuje se manuální a nemanuální práce, ale

  • rozlišuje se úroveň kvalifikace a požadovaných kompetencí;

1.3 Kvalifikace a kompetence

Kvalifikace a kompetence se týkají oblasti profesního vzdělávání dospělých;

KVALIFIKACE: soustava schopností, vědomostí, dovedností, návyků a zkušeností potřebných k získání oficiálně potvrzené způsobilosti k výkonu určité činnosti

Témata, do kterých materiál patří