KVALIFIKAČNÍ STANDARDY A SYSTÉMY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
KVALIFIKAČNÍ STANDARDY A SYSTÉMY
TÉMA 1
1.1 Charakteristika společnosti vědění
Mezi příbuzné koncepce společnosti vědění patří např. znalostní ekonomika nebo učící se společnost.
Moderní společnost:
-
klíčovým faktorem produkce je "zboží";
-
základními prvky jsou: fyzický kapitál, lidská práce, průmysl;
-
aneb společnost průmyslová, kapitalistická.
Společnost vědění:
-
klíčovým faktorem produkce je vědění;
-
tj. vědění se stává dominantní produktivní silou.
1.2 Vznik a rysy společnosti vědění
Zakladatelem konceptu s názvem společnost vědění a zároveň prvním, kdo užil tohoto pojmu byl Peter Drucker. Je vhodné povšimnout si jisté skutečnosti, na kterou upozorňuje Willke. Všechny funkční oblasti společnosti jsou totiž závislé na vědění, např.:
-
věda;
-
hospodářský systém;
-
právní systém;
-
zdravotní systém;
Rysy společnosti vědění je možné tedy vysledovat z následujících změn:
-
technologické změny;
-
změny v ekonomické struktuře;
-
proměny profesní struktury a trhu práce;
1.2.1 Technologické změny
Technologické změny lze vysledovat na základě proměny infrastruktury, kdy infrastruktura prvního řádu se proměnila v infrastrukturu druhého řádu.
Infrastruktura prvního řádu:
-
silniční, železniční, telefonní sítě;
Infrastruktura druhého řádu:
-
informační a komunikační technologie (ICT);
-
rychlejší, levnější, rozsáhlejší, efektivnější výměna informací a vědění;
-
usnadňují produkci a rozšiřování nových poznatků;
1.2.3 Proměny profesní struktury a trhu práce
Technologické změny umožňují vyrobit stejné množství výrobků s třetinou pracovní síly (než v 50. letech 20. století). Důsledkem je, že: zvyšování produktivity práce vede ke snižování poptávky po pracovní síle (především v zemědělství a průmyslu).
ALE: Jde o jiný typ práce a její kvalifikační náročnost.
-
Zatímco moderní společnost kladla důraz na: zkušenosti a znalosti řemesla;
-
Společnost vědění preferuje: rozsáhlé systematické vědění (tj. nestačí pouze praktická zkušenost);
-
vyžaduje se vyšší kvalifikace pracovníků;
-
tzv. vědomostní pracovníci (neboli: "bílé límečky" X "modré límečky")
-
Nejvyšší poptávka z vědomostních pracovníků je po profesi tzv. vědomostních technologů:
-
pracovníci, kteří vykonávají manuální práci, která vyžaduje rozsáhlé teoretické znalosti srze formální vzdělávání;
-
např.: IT, zdravotní sestry, laboranti, fyzioterapeuti;
-
nerozlišuje se manuální a nemanuální práce, ale
-
rozlišuje se úroveň kvalifikace a požadovaných kompetencí;
1.3 Kvalifikace a kompetence
Kvalifikace a kompetence se týkají oblasti profesního vzdělávání dospělých;
KVALIFIKACE: soustava schopností, vědomostí, dovedností, návyků a zkušeností potřebných k získání oficiálně potvrzené způsobilosti k výkonu určité činnosti