KVALIFIKAČNÍ STANDARDY A SYSTÉMY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
TÉMA 3
3.1 Terminologie a definice
Celoživotní vzdělávání je označováno také jako:
-
celoživotní učení;
-
permanentní vzdělávání,
-
kontinuální vzdělávání;
-
periodické vzdělávání;
-
všeživotní (lifewide) učení (nejaktuálnější podoba) - neboli učení, které probíhá ve všech prostředích a životních situacích („všude“) X celoživotní učení (které zdůrazňuje časovou dimenzi („vždy“)
Palán (2002) tvrdí, že CŽU „představuje základní koncepční změnu pojetí vzdělávání, kdy:
-
všechny možnosti učení jsou chápány jako jediný propojený celek,
-
který dovoluje rozmanité a četné přechody mezi vzděláváním a zaměstnáním,
-
a který umožňuje získávat stejné kvalifikace a kompetence různými cestami a kdykoli během života.“
3.2 Etapy CŽU
-
počáteční vzdělávání
-
povinná školní docházka a příprava na povolání;
-
zahrnuje základní, střední a terciární vzdělávání;
-
-
další vzdělávání
-
probíhá až po dosažení určitého stupně vzdělání;
-
resp. po prvním vstupu vzdělávajícího se na trh práce;
-
zaměřuje se na různorodé spektrum vědomostí, dovedností, kompetencí;
-
3.3 Formy CŽU
FORMÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
-
školský systém, kurikulum vymezeno právními předpisy;
-
vede k získání určitého stupně vzdělání - certifikát (vysvědčení, diplom);
NEFORMÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
-
organizované mimo vzdělávací systém v různých institucích (soukromé, neziskové, školská zařízení)
-
zájmové vzdělávání, kurzy jazyků, PC, rekvalifikace;
-
nevede k získání určitého stupně vzdělání;
INFORMÁLNÍ UČENÍ
-
učení se ze zkušenosti;
-
může mít charakter záměrného učení (intencionálního) a nezáměrného učení (tzv. funkcionálního nebo také incidentního)
-
prostředí, literatura, masmédia atd.;
3.4 Struktura vzdělávání dospělých
-
školské vzdělávání;
-
vzdělávání seniorů;
-
další vzdělávání:
-
občanské;
-
zájmové;
-
další profesní:
-
kvalifikační
-
rekvalifikační;
-
normativní;
-
-
REKVALIFIKACE = získání nové kvalifikace, příp. zvýšení, rozšíření nebo prohloubení dosavadní kvalifikace, včetně jejího udržování nebo obnovování uchazečem o zaměstnání [nezaměstnaný] nebo zájemcem o zaměstnání [ještě zaměstnaný]. (Zákon 435/2004Sb. o zaměstnanosti);
-
nástroj aktivní politiky zaměstnanosti ČR;
-
zajišťují je úřady práce na základě písemné dohody s rekvalifikačním zařízením (musí mít vzdělávací programy, které jsou akreditované);
-
uskutečňují se formou kurzů v délce od několika týdnů do jednoho roku;
TÉMA 4
4.1 Vzdělávací systém ČR a jeho funkce
Vzdělávací systém zahrnuje "na sebe navazující vzdělávací stupně a typy, které jsou určeny buď celé populaci (např. základní povinné vzdělání), nebo určitým skupinám (např. středoškolské a vysokoškolské vzdělání)". Představuje tedy tzv. formální vzdělávání.