Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




KVALIFIKAČNÍ STANDARDY A SYSTÉMY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (750.61 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

TÉMA 3

3.1 Terminologie a definice

Celoživotní vzdělávání je označováno také jako:

  • celoživotní učení;

  • permanentní vzdělávání,

  • kontinuální vzdělávání;

  • periodické vzdělávání;

  • všeživotní (lifewide) učení (nejaktuálnější podoba) - neboli učení, které probíhá ve všech prostředích a životních situacích („všude“) X celoživotní učení (které zdůrazňuje časovou dimenzi („vždy“)

Palán (2002) tvrdí, že CŽU „představuje základní koncepční změnu pojetí vzdělávání, kdy:

  • všechny možnosti učení jsou chápány jako jediný propojený celek,

  • který dovoluje rozmanité a četné přechody mezi vzděláváním a zaměstnáním,

  • a který umožňuje získávat stejné kvalifikace a kompetence různými cestami a kdykoli během života.“

3.2 Etapy CŽU

  • počáteční vzdělávání

    • povinná školní docházka a příprava na povolání;

    • zahrnuje základní, střední a terciární vzdělávání;

  • další vzdělávání

    • probíhá až po dosažení určitého stupně vzdělání;

    • resp. po prvním vstupu vzdělávajícího se na trh práce;

    • zaměřuje se na různorodé spektrum vědomostí, dovedností, kompetencí;

3.3 Formy CŽU

FORMÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

  • školský systém, kurikulum vymezeno právními předpisy;

  • vede k získání určitého stupně vzdělání - certifikát (vysvědčení, diplom);

NEFORMÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

  • organizované mimo vzdělávací systém v různých institucích (soukromé, neziskové, školská zařízení)

  • zájmové vzdělávání, kurzy jazyků, PC, rekvalifikace;

  • nevede k získání určitého stupně vzdělání;

INFORMÁLNÍ UČENÍ

  • učení se ze zkušenosti;

  • může mít charakter záměrného učení (intencionálního) a nezáměrného učení (tzv. funkcionálního nebo také incidentního)

  • prostředí, literatura, masmédia atd.;

3.4 Struktura vzdělávání dospělých

  1. školské vzdělávání;

  2. vzdělávání seniorů;

  3. další vzdělávání:

    • občanské;

    • zájmové;

    • další profesní:

      • kvalifikační

      • rekvalifikační;

      • normativní;

REKVALIFIKACE = získání nové kvalifikace, příp. zvýšení, rozšíření nebo prohloubení dosavadní kvalifikace, včetně jejího udržování nebo obnovování uchazečem o zaměstnání [nezaměstnaný] nebo zájemcem o zaměstnání [ještě zaměstnaný]. (Zákon 435/2004Sb. o zaměstnanosti);

  • nástroj aktivní politiky zaměstnanosti ČR;

  • zajišťují je úřady práce na základě písemné dohody s rekvalifikačním zařízením (musí mít vzdělávací programy, které jsou akreditované);

  • uskutečňují se formou kurzů v délce od několika týdnů do jednoho roku;

TÉMA 4

4.1 Vzdělávací systém ČR a jeho funkce

Vzdělávací systém zahrnuje "na sebe navazující vzdělávací stupně a typy, které jsou určeny buď celé populaci (např. základní povinné vzdělání), nebo určitým skupinám (např. středoškolské a vysokoškolské vzdělání)". Představuje tedy tzv. formální vzdělávání.

Témata, do kterých materiál patří