Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




KVALIFIKAČNÍ STANDARDY A SYSTÉMY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (750.61 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Evropský rámec zajišťování kvality pro odborné vzdělávání a přípravu (EQAVET);

    • Tím, že EQAVET podporuje zajišťování kvality, poskytuje základ pro důvěru v národní kvalifikace OVP a v jejich mezinárodní srovnávání prostřednictvím EQF.

    • Zlepšování kvality zvyšuje přitažlivost OVP.

  • 5.4 Evropské principy

    K evropským principům jsou řazeny:

    • principy a vodítka pro identifikaci a validaci neformálního vzdělávání a informálního učení;

    • principy celoživotního poradenství;

    5.5 Interakce mezi nástroji a principy

    Interakce mezi nástroji a principy umožňují lidem:

    • prezentovat znalosti, dovednosti a kompetence transparentním způsobem, zlepšit si přístup ke vzdělávání a práci doma i v zahraničí;

    • získat přehled o vzdělávacích příležitostech;

    • plánovat si celoživotní vzdělávací dráhu kombinující školní vzdělávání i vzdělávání na pracovišti.

    POZNÁMKA:

    • Validace nemusí vést k plné nebo částečné kvalifikaci, avšak pro ty, kdo hledají zaměstnáni nebo postup v kariéře, bude dostačující, když budou mít své zkušenosti systematicky určené a zdokumentované. To jim poskytne různé možnosti volby.

    • Mohou dále studovat na vyšší nebo i nižší úrovni, kvalifikovat se v novém oboru, řemesle nebo profesi.

    • Kvalifikace jsou srozumitelné i v zahraničí, a proto si mohou zvolit studium nebo práci v jiné evropské zemi.

    TÉMA 6

    6.1 Charakteristika evropského rámce kvalifikací (EQF)

    Evropský rámec kvalifikací (EQF) je jednotná stupnice osmi úrovní, do kterých lze zařadit všechny kvalifikace.

    Úroveň EQF je velmi důležitým údajem při uplatnění člověka na evropském trhu práce, protože zahrnuje údaje o jeho nejvyšším dosaženém vzdělání a zprostředkovává zahraničním zaměstnavatelům informaci o tom, co uchazeč doopravdy umí.

    Dosaženou úroveň EQF ovlivňují nejen znalosti a dovednosti, které člověk získá ve škole (od základní po vysokou), ale i znalosti a dovednosti, které získá v průběhu praxe nebo formou různých kurzů a stáží, pokud jsou ověřeny zkouškou s celostátní platností. Úroveň EQF si můžeme v průběhu života zvyšovat.

    Přínosy zavedení jednotného kvalifikačního rámce:

    • umožní vzájemné porovnání kvalifikací v evropských zemích,

    • pomůže lidem při hledání práce i studia v zahraničí, protože zaměstnavatelé a školy snadno zjistí, co od uchazeče mohou požadovat a očekávat,

    • usnadní proces celoživotního učení, protože zahrnuje nejen kvalifikace získané ve škole, ale i mimo školu formou kurzů, stáží, seminářů, samostudiem apod.

    Od roku 2012 jsou všechny nové diplomy, vysvědčení, osvědčení a dokumenty Europassu opatřeny příslušnou úrovní EQ.

    Mezi hlavní úkoly, které doporučení o zavedení EQF členským státům vymezilo, patří:

    • Používat EQF jako referenční nástroj pro srovnávání úrovní kvalifikací v různých systémech kvalifikací a pro podporu jak celoživotního vzdělávání, tak i rovných příležitostí ve znalostní společnosti a další integrace evropského trhu práce.

    • Přiřadit do roku 2010 své národní systémy kvalifikací k EQF, především stanovením transparentních odkazů mezi vlastními úrovněmi a úrovněmi EQF.

    • Do roku 2012 zajistit, aby všechna nová kvalifikační osvědčení, diplomy a doklady Europassu obsahovaly jasný odkaz, učiněný prostřednictvím národních systémů kvalifikací, na příslušnou úroveň EQF.

    • Při definování a popisu kvalifikací používat přístup založený na výsledcích učení, podporovat uznávání neformálního vzdělávání a informálního učení podle společných principů odsouhlasených v závěrech Rady ze dne 28. Května 2004 a zvláště se přitom zaměřit na osoby ohrožené nezaměstnaností.

    • Při vytváření vazby mezi kvalifikacemi v národních systémech a EQF podporovat a uplatňovat zásady pro zajišťování kvality ve vzdělávání ;

    • Určit národní koordinační střediska (NationalCoordinationPoints – NCPs) která budou podporovat a ve spolupráci s dalšími příslušnými národními orgány vést vztah mezi národními systémy kvalifikací a evropským rámcem kvalifikací za účelem zvyšování kvality a transparentnosti tohoto vztahu.

    Témata, do kterých materiál patří