Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




KVALIFIKAČNÍ STANDARDY A SYSTÉMY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (750.61 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

9.1.3 Vztah NSK a NSP
9.2 Obory kvalifikací

Jednotlivé kvalifikace jsou součástí příslušného oboru kvalifikací. Na webové stránce níže si je můžete prohlédnout, celkově se jedná 572 kvalifikací.

Kvalifikace jsou tedy součástí tzv. Národní soustavy kvalifikací a ta vychází z Národní soustavy povolání, jelikož příslušná povolání poukazují na potřebnost určitých kvalifikací.

9.2.1 NSK a EQF

Každá úplná profesní kvalifikace a profesní kvalifikace v Národní soustavě kvalifikací (NSK) má určitou kvalifikační úroveň.

  • Úrovně úplných profesních kvalifikací odpovídají stupňům vzdělání definovaným školským zákonem;

  • NSK musí umožňovat propojení úplných profesních kvalifikací s profesními kvalifikacemi. Stupně vzdělání jsou však definované jen pro počáteční vzdělání, a proto je nutné mít k dispozici univerzální stupnici úrovní umožňující zařazení všech úplných profesních i profesních kvalifikací a tím i vytvoření společného rámce pro počáteční a další vzdělání;

  • univerzální stupnicí je tedy evropský rámec kvalifikací (EQF), který zahrnuje 8 úrovní, které jsou definované prostřednictvím výsledku učení;

  • NSK umožňuje určení vztahu mezi českými kvalifikacemi a úrovněmi evropského kvalifikačního rámce (EQF);

9.3 Kvalifikační standardy

= strukturované popisy požadavků na příslušnou kvalifikaci;

9.4 Hodnotící standardy

= soubory kritérií a postupů pro ověřování požadavků na kvalifikaci;

TÉMA 10

10.1 Kvalifikace

je soustava schopností, vědomostí, dovedností, návyků a zkušeností potřebných k získání oficiálně potvrzené způsobilosti k výkonu určité činnosti

10.2 Centrální databáze kompetencí

10.3 Kompetenční model

Na úvod je možné si říci, že 2 lidé (zaměstnanci) mají stejný popis práce (aby byl popis práce možný realizovat je zapotřebí určitý soubor kompetencí neboli kompetenční model), avšak každý z nich (každý ze zaměstnanců) dělá to, co má dělat (popis práce) jiným způsobem (způsob závisí na úrovni rozvoje jejich kompetencí).

KOMPETENČNÍ MODEL

  • je soubor kompetencí, které jsou nezbytné pro nějakou činnost (např. řízení organizace);

  • obsahuje tedy jednotlivé kompetence, které jsou vybrané ze všech možných kompetencí a uspořádané podle nějakého klíče;

  • reprezentuje, jak (jakými procesy a jakým přístupem k práci) a čím (se kterými vstupy a předpoklady) lze dosáhnout určitého měřitelného výsledku (výkonu);

  • lze také říci, že jde o most mezi podnikovou strategií a personální strategií;

  • jelikož je kompetenční model poměrně statickým a popisným nástrojem, je možné ho rozpracovat do tzv. matice kompetencí;

MATICE KOMPETENCÍ

  • dává do souvislostí požadavky a možnosti, tj.:

  • horizontálně je členěna podle úloh (které je potřeba vykonat) a vertikálně podle kompetencí (které jsou k tomu nezbytné);

  • jde o matku matic neboli o tzv. "babici způsobnou"

Témata, do kterých materiál patří