KVALIFIKAČNÍ STANDARDY A SYSTÉMY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4.2 ISCED
ISCED = Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání (International Standard Classification of Education) byla vypracována a vydána UNESCO v roce 1976, aby sloužila jako:
-
" nástroj vhodný pro shromažďování, zpracování a zpřístupňování vzdělávacích statistik
-
jak v jednotlivých zemích, tak v mezinárodním měřítku". (ÚIV, 1999).
ISCED se aktualizuje řadu let, známá je její podoba z roku 1997. Naposledy byla aktualizovaná v roce 2011.
4.2.1 ISCED 1997
ISCED 1997 zahrnuje 7 úrovní vzdělávání (0 - 6), které mohou mít vnitřní členění A, B, C přičemž:
-
A _ vyjadřuje stupeň, ze kterého je možné přejít na vyšší vzdělávání;
-
B _ vyjadřuje přípravný stupeň pro pracovní trh;
-
C _ vyjadřuje stupeň směřující na pracovní trh;
Následující tabulky znázorňují ISCED 1997 pro vzdělávací systém ČR (jedna v základní rovině, druhá pro konkrétní příklady typů a stupňů vzdělávací soustavy).
TÉMA 5
5.1 Celoživotní vzdělávání v Evropě
Pro celoživotní vzdělávání (zejména ve vyspělých zemích) platí, že rychlé změny způsobují zastarávání kvalifikací stárnoucích pracovních sil.
-
Má-li se Evropa stát znalostní společností, musí EU, další evropské státy a sociální partneři spolupracovat na ustavení politického rámce pro modernizaci vzdělávání.
-
V odborném vzdělávání a přípravě (OVP) vytvořila EU platformu (tzv. Kodaňský proces) pro dobrovolnou spolupráci a koordinaci mezi členskými státy.
-
V rámci Kodaňského procesu stanovili členské státy a sociální partneři společné evropské nástroje a principy. (Podrobné informace v přiloženém dokumentu nebo na webové straně viz níže).
5.2 Význam evropských nástrojů a principů
Evropské nástroje a principy jsou založeny na výsledcích učení, které usnadňují pochopení toho, co držitel certifikátu zná, čemu rozumí a co je schopen dělat.
Tzn., že "zviditelňují" neformální a informální učení.
Jejich význam tedy spočívá v:
-
systematickém způsobu ověření a dokumentace znalostí, dovedností a kompetencí;
-
zvýšení transparentnosti kvalifikací;
-
podpoření mobility (studijní i pracovní);
Stimulují dialog a vyvíjí sdílené chápání kvalifikací a vzájemných vztahů mezi nimi a poukazuje na relevanci vzdělávání pro potřeby trhu práce.
5.3 Evropské nástroje
K evropským nástrojům náleží:
-
Evropský rámec kvalifikací (EQF);
-
je jednotná stupnice osmi úrovní, do kterých lze zařadit všechny kvalifikace.
-
-
Evropský systém (přenosu) kreditů pro odborné vzdělávání a přípravu (ECVET);
-
vytváří systém přenosu kreditů v odborném vzdělávání, podobný tomu, který existuje ve vysokoškolském vzdělávání (ECTS).
-
-
Europass;
-
je celoevropským souborem dokladů o vzdělání, odborné kvalifikaci, pracovních zkušenostech, jazykových dovednostech a osobních kompetencích jejich držitele.
-