Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




KVALIFIKAČNÍ STANDARDY A SYSTÉMY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (750.61 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

4.2 ISCED

ISCED = Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání (International Standard Classification of Education) byla vypracována a vydána UNESCO v roce 1976, aby sloužila jako:

  • " nástroj vhodný pro shromažďování, zpracování a zpřístupňování vzdělávacích statistik

  • jak v jednotlivých zemích, tak v mezinárodním měřítku". (ÚIV, 1999).

ISCED se aktualizuje řadu let, známá je její podoba z roku 1997. Naposledy byla aktualizovaná v roce 2011.

4.2.1 ISCED 1997

ISCED 1997 zahrnuje 7 úrovní vzdělávání (0 - 6), které mohou mít vnitřní členění A, B, C přičemž:

  • A _ vyjadřuje stupeň, ze kterého je možné přejít na vyšší vzdělávání;

  • B _ vyjadřuje přípravný stupeň pro pracovní trh;

  • C _ vyjadřuje stupeň směřující na pracovní trh;

Následující tabulky znázorňují ISCED 1997 pro vzdělávací systém ČR (jedna v základní rovině, druhá pro konkrétní příklady typů a stupňů vzdělávací soustavy).

TÉMA 5
5.1 Celoživotní vzdělávání v Evropě

Pro celoživotní vzdělávání (zejména ve vyspělých zemích) platí, že rychlé změny způsobují zastarávání kvalifikací stárnoucích pracovních sil.

  • Má-li se Evropa stát znalostní společností, musí EU, další evropské státy a sociální partneři spolupracovat na ustavení politického rámce pro modernizaci vzdělávání.

  • V odborném vzdělávání a přípravě (OVP) vytvořila EU platformu (tzv. Kodaňský proces) pro dobrovolnou spolupráci a koordinaci mezi členskými státy.

  • V rámci Kodaňského procesu stanovili členské státy a sociální partneři společné evropské nástroje a principy. (Podrobné informace v přiloženém dokumentu nebo na webové straně viz níže).

5.2 Význam evropských nástrojů a principů

Evropské nástroje a principy jsou založeny na výsledcích učení, které usnadňují pochopení toho, co držitel certifikátu zná, čemu rozumí a co je schopen dělat.

Tzn., že "zviditelňují" neformální a informální učení.

Jejich význam tedy spočívá v:

  • systematickém způsobu ověření a dokumentace znalostí, dovedností a kompetencí;

  • zvýšení transparentnosti kvalifikací;

  • podpoření mobility (studijní i pracovní);

Stimulují dialog a vyvíjí sdílené chápání kvalifikací a vzájemných vztahů mezi nimi a poukazuje na relevanci vzdělávání pro potřeby trhu práce.

5.3 Evropské nástroje

K evropským nástrojům náleží:

  • Evropský rámec kvalifikací (EQF);

    • je jednotná stupnice osmi úrovní, do kterých lze zařadit všechny kvalifikace.

  • Evropský systém (přenosu) kreditů pro odborné vzdělávání a přípravu (ECVET);

    • vytváří systém přenosu kreditů v odborném vzdělávání, podobný tomu, který existuje ve vysokoškolském vzdělávání (ECTS).

  • Europass;

    • je celoevropským souborem dokladů o vzdělání, odborné kvalifikaci, pracovních zkušenostech, jazykových dovednostech a osobních kompetencích jejich držitele.

Témata, do kterých materiál patří