Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




KVALIFIKAČNÍ STANDARDY A SYSTÉMY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (750.61 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vzhledem k tomu, že vzdělávací systém je součástí společnosti a rovněž do ní zasahuje (např. viz přijímací řízení, konkrétní profesní uplatnění a uplatnění na trhu práce vůbec), rozlišujeme jeho 2 základní funkce:

  • produktivní - vytváří u jedinců jisté znalosti, dovednosti, produkuje informace, poskytuje příležitost rozvíjet schopnost učit se a získávat další informace;

  • selektivní - vybírá ("třídí") jedince podle jejich vrozených nebo v rodině získaných schopností, talentu a motivace ke vzdělávání (týká se zejména vyšších stupňů vzdělávací soustavy). Tímto způsobem pak ovlivňuje rozvoj karierových drah a uplatnění na trhu práce.

V ČR sestává vzdělávací systém z:

  • předškolního vzdělávání;

  • základního vzdělávání (1. a 2. stupeň);

  • středního vzdělávání;

    • nástavbové studium (pro absolventy 3letého středního vzdělávání s výučním listem)

  • vyšší odborného vzdělávání;

  • vysokoškolského vzdělávání;

4.1.1 Předškolní vzdělávání

Předškolní vzdělávání

  • zabezpečují mateřské školy;

  • pro dětí zpravidla od 3 do 6 let věku;

  • formou hry a individuálních i skupinových činností osvojují základní pravidla chování a vytvářejí si komunikační dovednosti;

  • vzdělávací program pro předškolní vzdělávání napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání a poskytuje pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami;

  • rozhodnutí, zda bude dítě navštěvovat mateřskou školu, záleží jen na rodičích. (Přesto jen malé procento pětiletých touto nepovinnou přípravou na školní docházku neprojde alespoň ve zkráceném režimu.)

4.1.2 Základní vzdělávání

Základní vzdělávání

  • žák ho získá úspěšným ukončením vzdělávacího programu základního vzdělávání v základní škole nebo po úspěšném ukončení nižšího stupně šestiletého nebo osmiletého gymnázia nebo konzervatoře;

  • trvá 9 let, obvykle od 6. do 15. roku dítěte;

  • je rozděleno do dvou stupňů:

    • První pětiletý stupeň je poskytován základními školami;

    • Druhý čtyřletý stupeň může být kromě základní školy absolvován také na víceletém gymnáziu nebo osmileté konzervatoři;

  • výsledky vzdělávání žáků jsou vyjádřeny klasifikačním stupněm, slovně nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady;

  • průběžné hodnocení je shrnuto na vysvědčení na konci každého pololetí.

  • míra nedokončenosti základního vzdělání je velice malá, činí necelé procento všech žáků, kteří ukončili základní vzdělání.

  • dokladem o dosažení základního vzdělání je vysvědčení o úspěšném ukončení devátého ročníku základního vzdělávání nebo vysvědčení o úspěšném ukončení odpovídajícího ročníku víceletého gymnázia nebo konzervatoře.

Témata, do kterých materiál patří