Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




KVALIFIKAČNÍ STANDARDY A SYSTÉMY

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (750.61 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

KOMPETENCE: kvalifikace přesahující jednotlivé profese, která se projevuje v konkrétním chování (příp. ve výsledku nějaké činnosti), proto jsou neoddělitelné od určitého kontextu či situace

TÉMA 2

2.1 Charakteristika lidského kapitálu

Tematika lidského kapitálu se vztahuje ke změnám v ekonomice i společnosti.

KAPITÁL = kapacita schopná produkovat zisk a reprodukovat samu sebe, schopná akumulace i směny

LIDSKÝ KAPITÁL = lidský potenciál (zjednodušeně řečeno), má 2 hlavní složky:

  • Kapitál kulturní – kulturní úroveň a dovednosti získané vzděláváním a působením rodinného prostředí;

  • Kapitál sociální – síť společenských kontaktů známostí.

2.2 Charakteristika funkční gramotnosti (FG)

FUNKČNÍ GRAMOTNOST:

  • schopnost participovat na světě informací, tj.

  • schopnost aktivně zacházet s informacemi a efektivně jich využívat;

Funkční gramotnost je nejdůležitější stránkou připravenosti pracovní síly na změny v požadavcích kladených na výkon zaměstnání.

Funkční gramotnost je indikátorem (ukazatelem) lidského kapitálu.

2.2.1 Složky FG

Funkční gramotnost se skládá ze 3 složek:

1) Literární: schopnost zpracovat a používat informace obsažené v souvislém textu, např.: novinový článek, beletrie, esej, recenze;

2) Dokumentová: schopnost jedince zpracovat informace, které jsou nějakým způsobem strukturovány, např.: ve formuláři, jízdním řádu atd.;

3) Numerická: schopnost jedince zpracovat a použít informace číselného charakteru, manipulovat s čísly (aritmetické operace), např.: v grafech, tabulkách, zprávách;

2.2.2 Úrovně FG

Úroveň 1: dokáže najít v krátkém a strukturovaném textu přesně vymezenou informaci, provést jednoduchý početní výkon;

Úroveň 2: dokáže na základě porovnání (jednoho kritéria) najít požadovanou informaci nebo rozpor, vyhledat příslušné hodnoty pro početní operace;

Úroveň 3: dokáže informace třídit a vyhodnocovat, provádí složitější aritmetické operace; (zde již jde o aktivní práci s informacemi);

Úroveň 4: dokáže informace třídit podle důležitosti, generalizovat a hodnotit, dokáže zvolit vhodné matematické operace, pro které vyhledává numerické hodnoty;

POZNÁMKA: Uvažovalo se i o úrovni 5, ale té dosahovalo jen pár jedinců, proto byly úrovně 4 a 5 sloučeny;

2.2.3 Výzkumy FG

IALS:

  • Mezinárodní studie funkční gramotnosti dospělých;

  • International Adult Literacy Survey;

  • 1994 – zaměření na gramotnost;

  • zúčastnilo se ho 13 států bez ČR;

SIALS:

  • Druhá mezinárodní studie funkční gramotnosti dospělých;

  • Second International Adult Literacy Survey;

  • 1998 – zaměření na životní šance (jak ovlivňuje FG životní šance);

  • zúčastnilo se ho 22 i ČR;

PIAAC:

  • Mezinárodní hodnocení funkční gramotnosti dospělých;

  • Programme for International Assessment of Adult Competencies;

  • terénní šetření 2010-2013;

  • účastní se ho 23 zemí a pro velký zájem přistoupilo dalších 9 zemí;

  • je ideovým a do značné míry i obsahovým pokračovatelem výzkum SIALS, což umožňuje srovnání a zhodnocení, jak se vyvíjí vzdělanost české populace v posledních 12 letech;

Témata, do kterých materiál patří