KVALIFIKAČNÍ STANDARDY A SYSTÉMY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
KOMPETENCE: kvalifikace přesahující jednotlivé profese, která se projevuje v konkrétním chování (příp. ve výsledku nějaké činnosti), proto jsou neoddělitelné od určitého kontextu či situace
TÉMA 2
2.1 Charakteristika lidského kapitálu
Tematika lidského kapitálu se vztahuje ke změnám v ekonomice i společnosti.
KAPITÁL = kapacita schopná produkovat zisk a reprodukovat samu sebe, schopná akumulace i směny
LIDSKÝ KAPITÁL = lidský potenciál (zjednodušeně řečeno), má 2 hlavní složky:
-
Kapitál kulturní – kulturní úroveň a dovednosti získané vzděláváním a působením rodinného prostředí;
-
Kapitál sociální – síť společenských kontaktů známostí.
2.2 Charakteristika funkční gramotnosti (FG)
FUNKČNÍ GRAMOTNOST:
-
schopnost participovat na světě informací, tj.
-
schopnost aktivně zacházet s informacemi a efektivně jich využívat;
Funkční gramotnost je nejdůležitější stránkou připravenosti pracovní síly na změny v požadavcích kladených na výkon zaměstnání.
Funkční gramotnost je indikátorem (ukazatelem) lidského kapitálu.
2.2.1 Složky FG
Funkční gramotnost se skládá ze 3 složek:
1) Literární: schopnost zpracovat a používat informace obsažené v souvislém textu, např.: novinový článek, beletrie, esej, recenze;
2) Dokumentová: schopnost jedince zpracovat informace, které jsou nějakým způsobem strukturovány, např.: ve formuláři, jízdním řádu atd.;
3) Numerická: schopnost jedince zpracovat a použít informace číselného charakteru, manipulovat s čísly (aritmetické operace), např.: v grafech, tabulkách, zprávách;
2.2.2 Úrovně FG
Úroveň 1: dokáže najít v krátkém a strukturovaném textu přesně vymezenou informaci, provést jednoduchý početní výkon;
Úroveň 2: dokáže na základě porovnání (jednoho kritéria) najít požadovanou informaci nebo rozpor, vyhledat příslušné hodnoty pro početní operace;
Úroveň 3: dokáže informace třídit a vyhodnocovat, provádí složitější aritmetické operace; (zde již jde o aktivní práci s informacemi);
Úroveň 4: dokáže informace třídit podle důležitosti, generalizovat a hodnotit, dokáže zvolit vhodné matematické operace, pro které vyhledává numerické hodnoty;
POZNÁMKA: Uvažovalo se i o úrovni 5, ale té dosahovalo jen pár jedinců, proto byly úrovně 4 a 5 sloučeny;
2.2.3 Výzkumy FG
IALS:
-
Mezinárodní studie funkční gramotnosti dospělých;
-
International Adult Literacy Survey;
-
1994 – zaměření na gramotnost;
-
zúčastnilo se ho 13 států bez ČR;
SIALS:
-
Druhá mezinárodní studie funkční gramotnosti dospělých;
-
Second International Adult Literacy Survey;
-
1998 – zaměření na životní šance (jak ovlivňuje FG životní šance);
-
zúčastnilo se ho 22 i ČR;
PIAAC:
-
Mezinárodní hodnocení funkční gramotnosti dospělých;
-
Programme for International Assessment of Adult Competencies;
-
terénní šetření 2010-2013;
-
účastní se ho 23 zemí a pro velký zájem přistoupilo dalších 9 zemí;
-
je ideovým a do značné míry i obsahovým pokračovatelem výzkum SIALS, což umožňuje srovnání a zhodnocení, jak se vyvíjí vzdělanost české populace v posledních 12 letech;