Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zaklady specialni pedagogiky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Základy speciální pedagogiky

Možnosti integrace žáka/studenta se speciálními vzdělávacími potřebami střední odborné školy

Poradenství v odborném vzdělávání

Vzdělávání, profesní příprava

  • Speciální vzdělávání se poskytuje žákům se speciálními vzdělávacími potřebami SVP na základě speciálně pedagogického, popřípadě psychologického vyšetření školským poradenským zařízením a jejich rozsah a závažnost je důvodem k zařazení žáka do režimu speciálního vzdělávání. (Vyhláška č.62/2007 Sb.)

  • Výchovu a vzdělávání dětí a žáků s postižením zajišťují přednostně formou individuální integrace školy hlavního vzdělávacího proudu, dále třídy a školy zřízené pro tyto žáky (dále jen "speciální třídy, speciální školy") a poradenská a jiná školská zařízení, která poskytují podpůrné služby.

Integrace ve střední odborné škole

  • Integrace žáků s postižením na středních školách je složitým problémem.

  • Přesto je integrace aktuálním trendem z více důvodů.

  • Základní otázka: Je handicap způsobený postižením slučitelný s profilem studijního programu? Jsou důsledky postižení slučitelné s profilem studenta konkrétní SŠ a následným uplatněním?

  • Individuální vzdělávací plán, pedagogická zkušenost a odborná kvalifikace členů učit. sboru, výchovné poradenství, znalost důsledků jednotlivých druhů postižení pro sekundární vzdělávání, zkoumání každého případu individuálně.

Modelový individuální vzdělávací program a práce s ním

  • Audit (kazuistika, výběr z dokumentace, pedagogická diagnostika, audit mikro a makro prostředí).

  • Konstrukce, IVP, závěr auditu, zásadní opatření, učební plán, personální zajištění, organizace výuky, úprava cílů v jednotlivých předmětech, formy a metody výuky, materiální podpora výuky, hodnocení, komunikace s rodiči, podíl žáka, finanční zajištění.

  • Kontrola plnění IVP.

  • Implementace.

  • Evaluace (zjištění, hodnocení, rozhodnutí).

Postup zpracování IVP

  • IVP je podklad k požadavku navýšení finančních prostředků, je závazný dokument pro zajištění speciálních potřeb žáka

  • IVP vypracuje třídní učitel, učitel předmětu, poradce

  • IVP před nástupem do školy, doplňuje se v průběhu…

  • IVP podepisuje ředitel, třídní učitel, zákonný zástupce žáka

  • Obsahuje všechny důležité informace vedoucí k integraci

  • Seznam pomůcek, učebnic, textů…, určení odpovědného pracovníka, potřebu finanční, změny obsahu IVP škola projedná se zákonným zástupcem žáka

  • Přílohy…

Struktura měsíčního tematického plánu

Předmět 1 Předmět 2 Tematický celek Vzdělávací cíl Základní pojmy Metodika Vyučovací pomůcky Hodnocení Náměty pro následné období

Chyby a omyly při tvorbě IVP

  • IVP nemá stanoveny cíle

  • Činnosti (třídního učitele, ostatních učitelů, speciálního pedagoga, psychologa, poradce) nejsou koordinovány

  • Reedukace, kompenzace a speciální péče je zaměňována na doučování

  • Problém známkování je nadřazen plnění vzdělávacích cílů

Témata, do kterých materiál patří