Zaklady specialni pedagogiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Základy speciální pedagogiky
Možnosti integrace žáka/studenta se speciálními vzdělávacími potřebami střední odborné školy
Poradenství v odborném vzdělávání
Vzdělávání, profesní příprava
Speciální vzdělávání se poskytuje žákům se speciálními vzdělávacími potřebami SVP na základě speciálně pedagogického, popřípadě psychologického vyšetření školským poradenským zařízením a jejich rozsah a závažnost je důvodem k zařazení žáka do režimu speciálního vzdělávání. (Vyhláška č.62/2007 Sb.)
Výchovu a vzdělávání dětí a žáků s postižením zajišťují přednostně formou individuální integrace školy hlavního vzdělávacího proudu, dále třídy a školy zřízené pro tyto žáky (dále jen "speciální třídy, speciální školy") a poradenská a jiná školská zařízení, která poskytují podpůrné služby.
Integrace ve střední odborné škole
Integrace žáků s postižením na středních školách je složitým problémem.
Přesto je integrace aktuálním trendem z více důvodů.
Základní otázka: Je handicap způsobený postižením slučitelný s profilem studijního programu? Jsou důsledky postižení slučitelné s profilem studenta konkrétní SŠ a následným uplatněním?
Individuální vzdělávací plán, pedagogická zkušenost a odborná kvalifikace členů učit. sboru, výchovné poradenství, znalost důsledků jednotlivých druhů postižení pro sekundární vzdělávání, zkoumání každého případu individuálně.
Modelový individuální vzdělávací program a práce s ním
Audit (kazuistika, výběr z dokumentace, pedagogická diagnostika, audit mikro a makro prostředí).
Konstrukce, IVP, závěr auditu, zásadní opatření, učební plán, personální zajištění, organizace výuky, úprava cílů v jednotlivých předmětech, formy a metody výuky, materiální podpora výuky, hodnocení, komunikace s rodiči, podíl žáka, finanční zajištění.
Kontrola plnění IVP.
Implementace.
Evaluace (zjištění, hodnocení, rozhodnutí).
Postup zpracování IVP
IVP je podklad k požadavku navýšení finančních prostředků, je závazný dokument pro zajištění speciálních potřeb žáka
IVP vypracuje třídní učitel, učitel předmětu, poradce
IVP před nástupem do školy, doplňuje se v průběhu…
IVP podepisuje ředitel, třídní učitel, zákonný zástupce žáka
Obsahuje všechny důležité informace vedoucí k integraci
Seznam pomůcek, učebnic, textů…, určení odpovědného pracovníka, potřebu finanční, změny obsahu IVP škola projedná se zákonným zástupcem žáka
Přílohy…
Struktura měsíčního tematického plánu
Předmět 1 Předmět 2 Tematický celek Vzdělávací cíl Základní pojmy Metodika Vyučovací pomůcky Hodnocení Náměty pro následné obdobíChyby a omyly při tvorbě IVP
IVP nemá stanoveny cíle
Činnosti (třídního učitele, ostatních učitelů, speciálního pedagoga, psychologa, poradce) nejsou koordinovány
Reedukace, kompenzace a speciální péče je zaměňována na doučování
Problém známkování je nadřazen plnění vzdělávacích cílů