Zaklady specialni pedagogiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Legislativní rámec problematiky
Školský zákon č. 29/1984 Sb. O soustavě základních, středních a vyšších škol…§39 odst.1 ve školách se vyučuje podle učebních plánů, osnov, učebních dokumentů, které zahrnují cíle vzdělávání, strukturu učiva, výčet, popis předmětů…schválených MŠMT ČR a další…
Vyučuje-li učitel podle IVP jež mají cíle, strukturu…- vyučuje v souladu se schválenými učebními dokumenty v rámci stanoveném zákonem.
Zákon č.561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb.
Ředitel může uvolnit žáka z účasti na vyučování z důvodu změněné pracovní schopnosti – nelze však uvolnit žáka na celý školní rok, nebo z odborného předmětu rozhodujícího o profesní přípravě – pro odborné zaměření.
Tomuto žákovi lze stanovit individuálně přípravu a vykonání zkoušek.
Speciální vzdělávací potřeby
Žák se zrakovým, sluchovým, tělesným, mentálním postižením, s vadami řeči, s více vadami, s diagnózou autismus, se specifickými poruchami učení a/nebo chování, žák dlouhodobě nebo chronicky nemocný…
Žák, u něhož byly speciální vzdělávací potřeby zjištěny na základě speciálně pedagogického a psychologického vyšetření.
Žák, jehož rozsah a závažnost speciálních potřeb opravňují k zařazení do režimu speciálního vzdělávání a čerpání navýšených finančních prostředků.
Individuální nebo skupinová integrace.
Referenční pole speciální pedagogiky
Psychopedie – pedagogika osob s mentálním postižením
Surdopedie – pedagogika osob se sluchovým postižením
Tyflopedie- pedagogika osob se zrakovým postižením (tyflosurdopedie)
Specifické poruchy učení (SPU dílčí deficity), Specifické poruchy učení a chování (SPUCH interdisciplinární obor)
Etopedie – pedagogika žáků s poruchami chování, sociálně nepřizpůsobivých, sociálně exkludovaných, socio kulturně /znevýhodněných
Somatopedie – pedagogika osob s tělesným postižením, chronickým onemocněním a oslabením
Logopedie – pedagogická a klinická
Kombinované vady
Terminologie
Inkluze, integrace, adaptace, kompenzace segregace
Filozofie jinakosti, kvalita života
Aktivizace, kooperace,
Edukace, socializace, laborizace, …