Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ovlivnilo výsledky jednotlivých test , jak je interpretovat, co to znamená pro jedince a co
dalšího je t eba vyšet it a za ídit
o
projek ní test – psycholog p edkládá zkoumané osob málo strukturovaný podn t,
zaznamenává jeho reakce a pozd ji je analyzuje (test barev – dle nálady si vybere barvu; d tem se
edkládá kresba nazna ující b žný konflikt sourozenc a dít pak vypráví sv j p íb h; barevné skvrny na obrázku –
co p ipomínají
každý vidí n co jiného)
4.6
HODNOCENÍ PRODUKT
INNOSTI
výtvarná a literární díla, hudební skladby a další – vypovídají o osobnosti tv rce
asto jsou
hlavním vodítkem p i zkoumání osobností již nežijících um lc
u
tí se hodn využívá hodnocení kreseb dít te - umož ují náhled na prožívání dít te, které ješt
nedokáže vyjád it pocity slovy:
o
orienta ní hodnocení mentální úrovn (lidská postava)
o
rozbor obsahové stránky (kresba za arované rodiny, stromu)
rozbory písma jako prost edku zkoumání osobnosti jsou p edm tem oboru grafologie
o
komplexní informace o jedinci získáme vyhodnocením více odlišných metod
i rozbor
písma by m l být jen jednou z n kolika metod
5
PO ÁTKY VÝVOJE DÍT TE – ONTOGENETICKÁ PSYCHOLOGIE
mlá ata se u í nápodobou od svých rodi
Goddallová - pozorovala rozdíly v chování šimpanzích mlá at podle osobnosti jejich matek
(neurotické matky m ly nejistá mlá ata, slabá matka rozmazleného syna – vyžadoval pé i i v dob , kdy mohl být samostatný)
Harlowov v experiment - deprivovaná opi átka (vychovaná bez kontaktu s druhými, jen s drát nou a látkovou
figurínou, bez možnosti sociálního u ení)
neum la navazovat sexuální vztahy, pokud došlo k oplodn ní,
sami ky se k vl. mlá at m chovaly nemate sky (bez zájmu, hrubé odstrkování i bití)
láska mate ská = základní podmínka správného vývoje dít te, není zdaleka samoz ejmá, jak v tšina
edpokládá
lásce, vztahu k dít ti se musíme nau it!
kte í lidé d ti mít necht jí
musí se pak s nežádoucí informací vypo ádat
to m že narušovat
další vývoj vztah v rodin
socializace = za le ování lov ka do spole nosti, pozice, status, role, skupinové normy, celoživotní proces,