Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
3
DECKÁ PSYCHOLOGIE
rozvoj psychologie jako samostatné v dy nastal na p elomu 18. a 19. století
neurofyziologické objevy potvrdily závislost duševního d ní na innosti mozku
postupné
opoušt ní pojmu duše - za v decký byl pokládán materialistický p ístup = v decké bylo to, co se
dalo materiáln poznat, anebo odvodit ze smyslov vnímatelných p in (psychologie „bez duše“)
3.1
BIOLOGICKÝ P ÍSTUP
po átek v decké psychologie = založení prvního Psychologického institutu (1879) v Lipsku
zakladatel léka a fyziolog Wilhelm Wundt
noval se poznávání základních prvk duševního d ní, po itk , emocí, pocit , vnímání,
edstavování si d ív jších vjem a
i, které se podle n j spojují do vyšších celk na základ
asociací
byly formulovány asocia ní zákony jako obecné principy psychické innosti
asocianismus:
o
zákon podobnosti = íve vnímané si spojujeme se sou asn vnímaným na základ povrchní podoby
o
zákon kontrastu = protiklad (když vidím erné, vzpomenu si na bílé)
o
zákon dotyku v prostoru a ase = vybavíme si p edstavy v cí, událostí, osob, které jsme
sou asn vnímali, i když spolu nesouvisí (p i vrácení se na místo i podobné místo si
vybavíme minulou vzpomínku)
z asocianismu vycházel n mecký psycholog Hermann Ebbinghaus, zkoumal
ení a pam pro
slovní látku - opakování a osvojování textu as na srozumitelný text X as na pro nás nesrozumitelný text),
zapomínání. pozd ji byly zkoumány i funkce jednotlivých oblastí mozku v etn rozdílných funkcí hemisfér
3.2
TVAROVÁ PSYCHOLOGIE (GESTALTPSYCHOLOGIE)
tvarová psychologie = gestaltismus = gestaltpsychologie
vznikla v N mecku koncem 19. století, p edstavitelé M. Wertheimer, K. Koffka, W. Kohler
vychází z toho, že lov k si pamatuje „dobré tvary“ a má tendenci neúplné tvary dotvá et
experimenty s vnímáním figur na pozadí, nedokon ených figur ... lov k tíhne k dopl ování struktur, chce jim dát význam)
20. léta 20. století - experimentální práce Kohlera se šimpanzi
formuloval nový princip u ení –
tv
ího ešení situace - vhledem (šimpanzi, banány, krátká h l v kleci, dlouhá h l mimo klec)