Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (266.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

3

DECKÁ PSYCHOLOGIE

rozvoj psychologie jako samostatné v dy nastal na p elomu 18. a 19. století
neurofyziologické objevy potvrdily závislost duševního d ní na  innosti mozku

 postupné

opoušt ní pojmu duše -  za v decký byl pokládán materialistický p ístup = v decké bylo to, co se
dalo materiáln  poznat, anebo odvodit ze smyslov  vnímatelných p in (psychologie „bez duše“)

3.1

BIOLOGICKÝ P ÍSTUP

po átek v decké psychologie = založení prvního Psychologického institutu (1879) v Lipsku

zakladatel léka  a fyziolog Wilhelm Wundt

noval se poznávání základních prvk  duševního d ní, po itk , emocí, pocit , vnímání,
edstavování si d ív jších vjem  a 

i, které se podle n j spojují do vyšších celk  na základ

asociací

 byly formulovány asocia ní zákony jako obecné principy psychické  innosti

asocianismus:

o

zákon podobnosti = íve vnímané si spojujeme se sou asn  vnímaným na základ  povrchní podoby

o

zákon kontrastu = protiklad (když vidím  erné, vzpomenu si na bílé)

o

zákon dotyku v prostoru a  ase = vybavíme si p edstavy v cí, událostí, osob, které jsme
sou asn  vnímali, i když spolu nesouvisí (p i vrácení se na místo  i podobné místo si
vybavíme minulou vzpomínku)

z asocianismu vycházel n mecký psycholog Hermann Ebbinghaus, zkoumal

ení a pam  pro

slovní látku - opakování a osvojování textu as na srozumitelný text X  as na pro nás nesrozumitelný text),
zapomínání. pozd ji byly zkoumány i funkce jednotlivých oblastí mozku v etn  rozdílných funkcí hemisfér

3.2

TVAROVÁ PSYCHOLOGIE (GESTALTPSYCHOLOGIE)

tvarová psychologie = gestaltismus = gestaltpsychologie
vznikla v N mecku koncem 19. století, p edstavitelé M. Wertheimer, K. Koffka, W. Kohler

vychází z toho, že  lov k si pamatuje „dobré tvary“ a má tendenci neúplné tvary dotvá et

experimenty s vnímáním figur na pozadí, nedokon ených figur ... lov k tíhne k dopl ování struktur, chce jim dát význam)
20. léta 20. století - experimentální práce Kohlera se šimpanzi

 formuloval nový princip u ení –

tv

ího  ešení situace - vhledem (šimpanzi, banány, krátká h l v kleci, dlouhá h l mimo klec)

Témata, do kterých materiál patří