Psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vysv tlujeme spole ensky p ijatelnými a vhodnými motivy
regrese a fixace – v ohrožení má ego tendenci regredovat – navrátit se k nižšímu
stádiu, kdy se jedinec cítil v bezpe í
jedná se o do asný mechanismus obrany, ale
u každého jedince má sv j typický pr
h (n kdo se p ejídá)
4
decká psychologie | humanistická psychologie
ALFRED ADLER
zakladatel druhé víde ské psychologické školy, za základní význam v život lov ka považoval
usilování o moc a spole enské postavení
v jeho teorii se odráží vlastní životní zkušenosti a
vlastní hodnoty
narodil se ve Vídni, Žid, netrp l sociální izolací, vrstevníci ho p ijímali mezi sebe, vystudoval medicínu,
kolik let spolupracoval s Freudem, názorový rozchod
vlastní sm r
autor individuální psychologie = hlavním p edpokladem je pocit mén cennosti (nikoliv pudy jako v
psychoanalýze)
, který pramení v d tství, z p irozené fyziologické slabosti d tského t la
vývoj jedince je
usilováním o p ekonání mén cennosti, získání sociální p evahy, nad azenosti nad ostatními,
usilování o moczp sob, jakým lov k usiluje o kompenzaci, souvisí s tím, co kdo od života o ekává, jaké si klade cíle,
kolikátý je mezi sourozenci
jak se o dosažení svých cíl od d tství musel snažit (boj sourozenc -
prvorozený ustupuje mladšímu, druhorozený se snaží dohonit prvorozeného- umí se pak prosazovat a nejmladší je
rozmazlován)
CARL GUSTAV JUNG
Švýcar, za len ný do vážené spole enské vrstvy (otec duchovní), finan
nezávislý
átelil se n kolik let s Freudem, jejich názory se rozcházely
Freud m l tendenci neustále
prosazovat sv j názor (viz Freud v otec)
p átelství skon ilo
univerzitní profesor, hodn cestoval, zajímal se o filozofii, mytologii, náboženství, antropologii, historii
a st edov kou astrologii
množství materiál k teoriím, místy obtížn srozumitelné pro zájemce s
užším kulturním rozhledem
jeho myšlenky byly mnoha psychology odmítány jako složité a temné
autor analytické teorie = nepokládá sexuální pudy za ur ující initel lidského chování, rozši uje
obsah jedincova individuálního nev domí o kolektivní nev domí = zdroj energie i možné moudrosti