Masopust v Romansu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- koncem roku 1579 stávkovali kvůli mimořádnému zdanění potravin také řezníci a pekaři – pekaři a řezníci se pak stali jedněmi z hlavních aktérů masopustu
7. 1580: ANTOINE GUÉRIN Z ROMANSU, FOLKLORNÍ VIRTUOS
- těsně spojeno s folklórem, zachovány masopustní zvyky a veselí
- Guérin zorganizoval „závod o Koroptev“ – byla to ale odveta hodnostářů, kteří mají v úmyslu zabíjet, namířená proti folklorním obyčejům řemeslníků – Míčař si uvědomil, že se chystá něco proti jeho stoupencům – pak byl průvod měšťanů ukončen mší, v té době také nespoutané masopustní veselice chudiny v okrajových částech města
- další 2 závody o Zajíce a Kapouna → rozdělení Romansu – Zajíc = hugenoti, Kapoun = členové Ligy a Koroptev = hodnostáři, katolíci
- Guérinova verze x Piémondova verze (kdo za to úterý mohl)
- Míčařova vražda – zděšení, jeho strana se začala pomalu rozpadat, komplici začali utíkat
- ? možná by se vojenské spiknutí nekonalo, kdyby ho Guérin nepřipravil
8. 1580 – MASOPUSTNÍ ÚTERÝ ANEB BŮH S NÁMI
- po smrti Míčaře považoval Guérin za nutné ovládnout čtvrť svatého Mikuláše, protože by mohla ohrozit základnu měšťanstva
- bitva o Clérieu – nevydařená bitva v ranních hodinách masopustního úterý, poslední střetnutí mezi obyvateli města, Guérinovi se podařilo přesvědčit obléhatele (míčařovce), aby čtvrť opustili →prohráii nejen tuto „bitvu“, ale i boj o město
9. SELSKÁ JATKA
- povstalci prohráli, povstání bude „utopeno v krvi“
- mimořádní členové městské rady byli uvězněni, někteří oběšeni, jiní mučeni
- město Romans se ocitlo v úmyslné izolaci
- míčařovcům bylo zakázáno z města odejít, utéct
- šíří se fámy, že povstalci chtěli městské hodnostáře povraždit apod.
- postupně bylo povstání potlačeno v celém Dauphiné
10. STRAKY A HAVRANI NÁM OČI VYKLOVALI
- v Grenoblu ustaven senát, který měl soudit poražené
- následovala série poprav (př. i Geoffroy Fleur – řezník, Antoine Fresne – pekař apod.), udávání, procesů proti vůdcům bouří v okolních vesnicích
11. VZORY, BRATRSTVA, KRÁLOVSTVÍ
- romanský příběh je téměř ukázkovým modelem třídního boje (Karl Marx)
- chybějí zde i ženy z plebejského prostředí, pouze dámy z romanského měšťanstva - vystupují jako obdivovatelky nebo jako předmět obdivu a touhy
- bratrstvo svatého Blažeje – sdružovalo romanské řemeslníky a soukeníky
- bratrstvo svatého Ducha – mělo bdít nad narozením a především nad duchovní obrodou jedince
- romanský masopust byl nerozlučně spojen s lidovými slavnostmi a shromážděními
12. ZIMNÍ SVÁTEK
- v Dauphiné po dlouhou dobu masopust oslavou konce či změny roku, maškary zřetelně zdůrazňují odluku nebo odpoutání se od každodenního života
- cílem je před postem pohřbít svůj pohanský život