Na rozhraní věků - Amedeo Molnár
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- svoboda je z víry
- Řeči o dobrých skutcích
- vše co je mé, je Kristovo a naopak
- o mocných – nesmíme jim vzdávat úctu, která patří Bohu, ale musíme v nich respektovat skrytou boží vůli
- nic mi neuškodí, nebude-li to proti Bohu
- Lutherův starší kolega – Karlstadt – trochu rivalové, písmo bral spíš jako zákon
- 1521 – na Luthera věčná klatba
- Karel V. ho přizval na sněm do Wormsu – neodvolal; po cestě domů ho Fridrich Moudrý (saský kurfiřt) „unesl“ – do Wartburgu (zařídil to vlastně Spalatin – pak přátelé)
- O zpovědi – trval na zásadě dobrovolnosti
- Věrné napomenutí všem křesťanům, aby se varovali vzpoury a odboje
- při nápravě církve máme jenom právo slova, ne právo prováděcí
- obrazy smíme mít i vytvářet, ale nemáme se jim kořit a vzývat je
- napsal do Prahy a varoval české stav y před obnovením starých poměrů (dříve jim přál) – že nemají zrazovat mučednický obraz Husův; Havel Cahera – jezdil za Lutherem
- O vrchnosti a o mezích povinné poslušnosti vůči ní – ve věcech vnějšího soužití ano jinak třeba o víře nebo tak ne-e
- střetnutí s Tomášem Müntzerem – mluvčí vzbouřených sedláků – jiný pohled na svobodu (Luther nechtěl bouřit), Müntzer odmítá Lutherovo přesvědčení, že vrchnost má jen udržovat občanskou jednotu – žádá aktivní mocenské zásahy proti nepřátelům evangelia
- Varování saských knížat před duchem odboje
- ale nežádal na vrchnosti zásah prosti Müntzerovi
- Napomenutí k míru (něm. selská válka) – ale byla spíše proti vzbouřencům!
- kritika křtu pro Luthera nepřijatelná
- zemřel 1546
Spravedlnost boží a lidská – Huldrych Zwingli
- padl v bitvě
- sjezd v Marburku – pokus o to, aby katolíci přijali reformátory, ale ne – znamenal odloučení od katol. církve
- spravedlnost mezi lidmi – poznání dáno ve Slovu
- 1524 – opozice v Curychu zlomena – zrušeny kláštery, výzdoba kostelů apod.
- zpracoval i hermeneutickou teorii pro výklad bible, ale nerozpracoval ji
- O boží a lidské spravedlnosti
Instituce a restituce – Jean Calvin
- působil v Basileji – používal zde jméno Martinus Lucianus (ale pocházel z Francie)
- Instituce křesťanského náboženství – „návod“ ke čtení bible
- církev bez zevní formy
- možná se hlásil i k valdenským
- přítel Olivetan (bratranec), otec byl biskupský tajemník
- od svého profesora názory na Viklefa, Husa i Luthera – slyšel je od něj
- na Instituci pracoval do konce života – nakonec 4 díly (furt dokola ji vydával)
- Bůh a člověk jsou protiklady, ale protiklady souvztažné
- podle Luthera zůstal humanistou i jako bohoslovec
- predestinační učení – rozhoduje Kristus
- Vzdělání ve víře
- modlitba – průvodní důsledek naprosté boží svrchovanosti
- svátosti mají sloužit naší víře před Bohem a dosvědčovat naše vyznání