Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Analýza předvolebních plakátů

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (411.23 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2. Analýza předvolebních plakátů HDZ

Plakát č. 1 – volby 2015

Zdroj: https://www.tportal.hr/vijesti/clanak/sdp-ovi-plakati-su-vizualno-nepismeni-a-hdz-ovi-nejasni-i-prazni-20151030

Jak již bylo zmíněno, rok 2015 byl rokem návratu HDZ k moci. Pro svou volební kampaň si strana v tomto období zvolila slogan „Zajedno za jaku Hrvatsku.“ Tímto sloganem tak v podstatě cílí na všechny občany – voliče, kteří si přejí žít v silné a stabilní zemi, čehož je možné dosáhnout společnými silami, nicméně heslo není nijak blíže čitelné, není z něj zřejmé, proč je pro zajištění této „síly“ vhodné volit právě HDZ. Plakát nám tak kromě hlavního volebního sloganu, který sám o sobě mnohé neprozrazuje, prakticky nic nesděluje. Plakátům dominuje modrá barva, typická pro HDZ, která je zároveň v politické oblasti nejoblíbenější barvou, jelikož symbolizuje inteligenci.

Plakát č. 2 – volby 2015

Zdroj: https://www.express.hr/life/novi-zakon-lazna-obecanja-na-izborima-treba-kaznjavati-vec-sutra-2937

Druhý z analyzovaných agitačních materiálů nám již, co se týče cílů politické strany, sděluje o něco více. „Gospodarski rast, održivi razvoj i zapošljavanje: 5+Hrvatska“ je název samotného volebního programu HDZ v těchto parlamentních volbách. Pro vyzdvižení těchto cílů je zvoleno zvýraznění slov rast, rozvoj a zapošljavanje (růst, rozvoj, zaměstnanost), která nesou pozitivní význam. Jsou zde představeny cíle, z nichž můžeme logicky vyvodit skryté sdělení, že konkurenci se právě tyto body nepodařilo za uplynulou čtyřletou dobu vlády naplnit, ovšem není užito negativních prvků, kdy by bylo na tyto cíle HDZ poukazováno v kontrastu s nezdary či opačnými úmysly konkurence, čehož právě například konkurenční demokratická SDP při své kampani v těchto volbách využívala.

Plakát č. 3 – volby 2015

Zdroj: http://www.hdzokucani.com/2015/11/predizborni-skup-hdz-a-i-domoljubne-koalicije-u-okucanima/

Další, a zároveň poslední materiál parlamentních voleb z roku 2015 je designově podobný předchozím, opět je zde zmíněn hlavní slogan „Zajedno za jaku Hrvatsku.“. Sdělení „Trajno ćemo zaštititi dostojanstvo hrvatskih branitelja i domovinskog rata!“ (Budeme trvale chránit důstojnost chorvatských obránců a vlastenecké války!) nám připomíná jistou dávku chorvatského nacionalismu. Všechny výše uvedené materiály obsahují odkaz na Vlasteneckou koalici (Domoljubna koalicija), které byla HDZ součástí. Zaměříme-li se na titulky u všech zmíněných plakátů, jsou psány velkými písmeny, což je v jihoslovanském prostředí vcelku častým jevem. Zároveň však ani na jednom z analyzovaných nenalezneme žádného stranického představitele.

Plakát č. 4 – volby 2016

Zdroj: http://hdz.hr/vijest/nacionalne/plenkovic-s-plakata-govori-gradanima

Poslední agitační materiál pochází již z posledních voleb v roce 2016, na kterém je již vyobrazen představitel HDZ – současný chorvatský předseda vlády Andrej Plenković. Poněkud strohé heslo „Vjerodostojno.“ (Důvěryhodně.), u něhož není zřejmé, co si pod ním má potencionální volič představit, tak může symbolizovat, že svou důvěryhodností, ač ne blíže specifikovanou či něčím podloženou, je právě HDZ všeobecnou sázkou na jistotu. Tuto důvěryhodnost pak umocňuje formální oděv Plenkoviće, který se zlehka usmívá, což není pro balkánské politiky zcela typické, ovšem tento typ úsměvu působí přátelsky, zároveň však „nesnižuje“ onu důvěryhodnost. Okolo něj jsou pak vyobrazeny postavy z řad občanů, kteří svým úsměvem směrem k Plenkovićovi navozují pocit spokojenosti s jeho osobou, a tím i sdělují, že je ono heslo nejen pouhým výrokem, ale i skutečností.

Témata, do kterých materiál patří