opravenýML nerosty
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
METODICKÝ LIST
Téma: Chemické vlastnosti nerostů
Začlenění do RVP ZV:
Vzdělávací oblast – Člověk a příroda
Vzdělávací obor – Přírodopis
Tematický celek – Neživá příroda + Praktické poznávání přírody
VVC:
žák uvede alespoň 3 způsoby k zjištění chemických vlastností nerostů
(rozpustnost ve vodě, odolnost vůči kyselinám a hydroxidům-
žák provede experiment podle návodu
-
žák určí, který z nerostů (křemen, halit, vápenec) je nejvíce chemicky odolný
-
žák porovná 3 chemické vlastnosti křemene, halitu i vápence (rozpustnost ve vodě, reakce s octem (slabá kyselina), reakce s 10% kyselinou chlorovodíkovou)
žák vyvodí využití nerostů a jejich vlastností v běžném životě
Rozvíjené kompetence:
kompetence k učení
kompetence k řešení problému
kompetence komunikativní
kompetence pracovní
Rozvíjené dovednosti:
intelektuální − formulace závěru LC
− komunikovat ve skupině/dvojici
− srovnávat chemické vlastností různých nerostů
− získávat poznatky o nerostech pozorováním a experimentem
senzomotorické
– provádět chemické reakce a pozorování
– zacházet s laboratorním sklem
Časová dotace: 20-30 min
Pojmy nové – geochemie, sádrovec
Pojmy opěrné – chemie, nerosty, minerály, krystalová mřížka, zemská kůra, rozpustnost, reakce, kyselina, hydroxid, kádinka, voda, ocet- kys. octová (8%), kyselina chlorovodíková, vápenec, křemen, sůl kamenná, chlorid sodný, halit, sklářství, keramika, polovodiče, silikony, sádra, hašené vápno, pálené vápno, malta, kalcit, uhličitan vápenatý
Pojmy rozšiřující – determinace
Materiál a pomůcky: kádinka, voda, ocet, 10% kyselina chlorovodíková, vzorky nerostů (kuchyňská sůl/halit, křemen, vápenec- hornina- minerál- kalcit nebo použijeme rozdrcené schránky měkkýšů)
Organizační podmínky:
místo realizace: laboratoř, třída
počet žáků ve třídě: 8- lavice se měnit nemusí, pracují ve dvojicích, každý má svůj protokol
forma výuky: normativní hledisko – hodina laboratorních prací
sociální hledisko – hromadná výuka ( frontální, samostatná práce),
skupinová ( homogenní)
metody výuky: SLOVNÍ (monologické − výklad, popis, vysvětlování)
(dialogické – dialog upevňovací)
PRÁCE S LITERATUROU
(práce s pracovním listem – laboratorním protokolem)
NÁZORNĚ DEMONSTRAČNÍ (pozorování)
PRAKTICKÉ (laboratorní činnosti žáků)
prostředky výuky:
učitel – laboratorní protokol (viz příloha č. 1), vzorky nerostů (kuchyňská sůl/halit, křemen, vápenec, kalcit, schránky měkkýšů)
vše v dostatečném množství, do dvojic
METODIKA:
Teorie
Chemické složení nerostů se vyjadřuje chemickou značkou nebo vzorcem. Podle chemického složení můžeme nerosty rozdělovat do několika tříd mineralogického systému. Věda, která se zabývá chemickou stránkou nerostů, se nazývá geochemie.