Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




opravenýML nerosty

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (43.84 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

METODICKÝ LIST

Téma: Chemické vlastnosti nerostů

Začlenění do RVP ZV:

Vzdělávací oblast – Člověk a příroda

Vzdělávací obor – Přírodopis

Tematický celek – Neživá příroda + Praktické poznávání přírody

VVC:

  • žák uvede alespoň 3 způsoby k zjištění chemických vlastností nerostů
    (rozpustnost ve vodě, odolnost vůči kyselinám a hydroxidům

  • žák provede experiment podle návodu

  • žák určí, který z nerostů (křemen, halit, vápenec) je nejvíce chemicky odolný

  • žák porovná 3 chemické vlastnosti křemene, halitu i vápence (rozpustnost ve vodě, reakce s octem (slabá kyselina), reakce s 10% kyselinou chlorovodíkovou)

  • žák vyvodí využití nerostů a jejich vlastností v běžném životě

Rozvíjené kompetence:

  • kompetence k učení

  • kompetence k řešení problému

  • kompetence komunikativní

  • kompetence pracovní

Rozvíjené dovednosti:

intelektuální − formulace závěru LC

− komunikovat ve skupině/dvojici

− srovnávat chemické vlastností různých nerostů
− získávat poznatky o nerostech pozorováním a experimentem

senzomotorické

– provádět chemické reakce a pozorování

– zacházet s laboratorním sklem

Časová dotace: 20-30 min

Pojmy nové – geochemie, sádrovec

Pojmy opěrné – chemie, nerosty, minerály, krystalová mřížka, zemská kůra, rozpustnost, reakce, kyselina, hydroxid, kádinka, voda, ocet- kys. octová (8%), kyselina chlorovodíková, vápenec, křemen, sůl kamenná, chlorid sodný, halit, sklářství, keramika, polovodiče, silikony, sádra, hašené vápno, pálené vápno, malta, kalcit, uhličitan vápenatý

Pojmy rozšiřující – determinace

Materiál a pomůcky: kádinka, voda, ocet, 10% kyselina chlorovodíková, vzorky nerostů (kuchyňská sůl/halit, křemen, vápenec- hornina- minerál- kalcit nebo použijeme rozdrcené schránky měkkýšů)

Organizační podmínky:

místo realizace: laboratoř, třída

počet žáků ve třídě: 8- lavice se měnit nemusí, pracují ve dvojicích, každý má svůj protokol

forma výuky: normativní hledisko – hodina laboratorních prací

sociální hledisko – hromadná výuka ( frontální, samostatná práce),

skupinová ( homogenní)

metody výuky: SLOVNÍ (monologické − výklad, popis, vysvětlování)

(dialogické – dialog upevňovací)

PRÁCE S LITERATUROU

(práce s pracovním listem – laboratorním protokolem)

NÁZORNĚ DEMONSTRAČNÍ (pozorování)

PRAKTICKÉ (laboratorní činnosti žáků)

prostředky výuky:

učitel – laboratorní protokol (viz příloha č. 1), vzorky nerostů (kuchyňská sůl/halit, křemen, vápenec, kalcit, schránky měkkýšů)

  • vše v dostatečném množství, do dvojic

METODIKA:

Teorie

Chemické složení nerostů se vyjadřuje chemickou značkou nebo vzorcem. Podle chemického složení můžeme nerosty rozdělovat do několika tříd mineralogického systému. Věda, která se zabývá chemickou stránkou nerostů, se nazývá geochemie.

Témata, do kterých materiál patří