Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




opravenýML nerosty

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (43.84 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Učitel by měl mít v depozitáři bezpečnostní list od kys. chlorovodíkové.

Pracovní postup:

  1. Zapište do tabulky chemické názvy nerostů.

  2. Vzorky nerostů vložte do kádinek s vodou.

  3. Po 1 minutě pozorujte, zda se nerosty rozpouštějí.

  4. Výsledky zapiš do tabulky.

  5. Na nerosty budeme pomocí kapátka kapat nejprve kys. octovou, zapíšeme si výsledky do tabulky

  6. Na nerosty budeme pomocí kapátka kapat kys. chlorovodíkovou a výsledky si žáci zapíší do tabulky

  7. Žáci nepokládají nerosty do kyselin celé, pouze na ně kapou kapátkem a pozorují průběh reakce.

Poté se žáci pustí do práce, v případě nejasností se učitele ptají. Výsledky zapisují do připravené tabulky v části Výsledky. V závěru tohoto úkolu odpovídají na otázky a doplňují další informace, které zjistili vlastním pozorováním, nebo informace, které by měli znát (např. i z chemie z 8. ročníku).

Až jsou žáci hotovi s úkolem, uklidí používané pomůcky a dostanou čas na doplnění informací do protokolu.

Na konci hodiny proběhne společná kontrola výsledků a učitel si od všech žáků vybere laboratorní protokoly a opraví je.

Kontrola práce učitelem

Učitel před zahájením vlastní práce upozorní na bezpečnost práce s kyselinami. Během práce kontroluje dodržování těchto zásad, prochází třídou a zodpovídá případné dorazy žáků.

Specifikace

Pokus se dá zařazovat celoročně. Ideálně ale, když se chemické vlastnost nerostů probírají. Práci bych zařadila po teoretické hodině k upevnění znalostí a procvičení daného učiva.

Závěr pokusu

Tato laboratorní práce by měla sloužit pro upevnění teoretických znalostí nabytých v hodinách věnovaným vlastnostem nerostů. Žáci by si měli uvědomit, že chemické složení nerostů ovlivňuje jejich vlastnosti, které jsou využívány v průmyslu (např. křemen – sklářství, keramika, silikony apod.) i běžně v domácnostech (odstraňování vodního kamene kyselinami). Žáci by si měli prakticky ověřit některé z chemických vlastností nerostů a získat přehled o způsobech zjišťování těchto vlastností. Měli by si více prohloubit dovednosti při práci v laboratoři a formulování závěrů

POUŽITÉ ZDROJE

FRONĚK, Jiří, TONIKA, Jaroslav. Přírodopis: pro 9. ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Kvarta, 1997. ISBN 80-85570-75-0.

ŠVECOVÁ, Milada, MATĚJKA, Dobroslav, DUPALOVÁ, Alena Přírodopis 9 pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2008, 3 sv. ISBN 978-80-7238-587-4.

MATYÁŠEK, Jiří, HRUBÝ, Zdeněk. Přírodopis. 2. vyd. Brno: Nová škola, 2012, 132 s. Duhová řada. ISBN 978-80-7289-365-2.

Příloha č. 1:

Datum: Jméno:

Třída:

Laboratorní cvičení č. .....

Chemické vlastnosti nerostů

Úkol 1) Ověření zadaných chemických vlastnosti předložených nerostů.

Pomůcky a materiál:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Témata, do kterých materiál patří