23. Pedagogovy otázky ve výukové komunikaci, zpětná vazba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Navrhni, jak by to mohlo fungovat jinak.,
Vysvětli, proč se H2SO4 jmenuje kyselina sírová)
Příklady otázek:
Nízká kognitivní náročnost + uzavřená otázka: Bez které tekutiny by neexistoval život?
Nízká kognitivní náročnost + otevřená otázka: Jaké jsou funkce vody v lidském těle?
Vyšší kognitivní náročnost + uzavřená otázka: Popiš, proč je pro člověka nebezpečný oxid uhelnatý.
Vyšší kognitivní náročnost + otevřená otázka: Vysvětli, proč daný prvek reaguje takovým způsobem, jakým reaguje?
Zpětná vazba (feedback)
-
Informace pro člověka, který se chce dozvědět, jak probíhá proces, na kterém se podílí nebo který má starosti
-
Situace, kdy hodnocení má ovlivnit budoucí jednání nebo výkon jedince (skupiny)
-
Zároveň je to důležitý pohled zvenčí, kterého člověk nemusí být kvůli subjektivnímu vnímání schopný
-
4 aspekty zpětné vazby
Regulativní – cílem je zlepšení výkonu směrem do budoucna
Sociální – vyjasnění vzájemných vztahů, postojů a očekávání
Poznávací – lepší vzájemné poznání partnerů
Rozvojová – využití ZV pro vlastní sebepoznání a vlastní rozvoj
Typy zpětné vazby
Přímá – prosté sdělení názoru – souhlas, nesouhlas, pochvala, výtka
Nepřímá – doplnění odpovědi rozvedením, alternativou, zpřesněním
Vnější – informace od někoho jiného
Vnitřní – sebehodnocení, přemýšlení o správnosti vlastního postupu jednání
Pozitivní – ocenění, pochvala dobře přijímáno
Negativní – vytknutí chyby, korekce nemusí být dobře přijato (zejména v ČR)
-
Ve škole se zpětná vazba nejčastěji realizuje formou školního hodnocení (typicky známkování)
-
Toto školní hodnocení poskytuje zpětnou vazbu o práci učitele, informaci o žákově výkonu a informaci o žákově výkonu pro rodiče
-
Nejen obecně, ale i ve škole by měla být ZV pro adresáta srozumitelná
Zásady předávání zpětné vazby
Dostatek času pro sdělení ZV, který umožní klidné a pohodlné prostředí
Diskrétnost – ZV mezi 4 očima je mnohem lepší než kritika před nastoupeným mužstvem
Otázky místo obviňování – nejprve zjistit pohled na věc, protože by kritika mohla být chápána jako osobní útok
Otevřená formulace – nepoužívat definitivní formulace, ale otevřená slova
Konkrétní a věcná formulace – otevřenost, jednoznačnost a konkrétní pojmenování
Společné nalezení řešení – kolegiální pozice s vzájemnou součinností (sandwich metoda)