Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




23. Pedagogovy otázky ve výukové komunikaci, zpětná vazba

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Navrhni, jak by to mohlo fungovat jinak.,

Vysvětli, proč se H2SO4 jmenuje kyselina sírová)

Příklady otázek:

Nízká kognitivní náročnost + uzavřená otázka: Bez které tekutiny by neexistoval život?

Nízká kognitivní náročnost + otevřená otázka: Jaké jsou funkce vody v lidském těle?

Vyšší kognitivní náročnost + uzavřená otázka: Popiš, proč je pro člověka nebezpečný oxid uhelnatý.

Vyšší kognitivní náročnost + otevřená otázka: Vysvětli, proč daný prvek reaguje takovým způsobem, jakým reaguje?

Zpětná vazba (feedback)

  • Informace pro člověka, který se chce dozvědět, jak probíhá proces, na kterém se podílí nebo který má starosti

  • Situace, kdy hodnocení má ovlivnit budoucí jednání nebo výkon jedince (skupiny)

  • Zároveň je to důležitý pohled zvenčí, kterého člověk nemusí být kvůli subjektivnímu vnímání schopný

  • 4 aspekty zpětné vazby

  1. Regulativní – cílem je zlepšení výkonu směrem do budoucna

  2. Sociální – vyjasnění vzájemných vztahů, postojů a očekávání

  3. Poznávací – lepší vzájemné poznání partnerů

  4. Rozvojová – využití ZV pro vlastní sebepoznání a vlastní rozvoj

Typy zpětné vazby

  1. Přímá – prosté sdělení názoru – souhlas, nesouhlas, pochvala, výtka

  2. Nepřímá – doplnění odpovědi rozvedením, alternativou, zpřesněním

  3. Vnější – informace od někoho jiného

  4. Vnitřní – sebehodnocení, přemýšlení o správnosti vlastního postupu jednání

  5. Pozitivní – ocenění, pochvala dobře přijímáno

  6. Negativní – vytknutí chyby, korekce nemusí být dobře přijato (zejména v ČR)

  • Ve škole se zpětná vazba nejčastěji realizuje formou školního hodnocení (typicky známkování)

  • Toto školní hodnocení poskytuje zpětnou vazbu o práci učitele, informaci o žákově výkonu a informaci o žákově výkonu pro rodiče

  • Nejen obecně, ale i ve škole by měla být ZV pro adresáta srozumitelná

Zásady předávání zpětné vazby

  1. Dostatek času pro sdělení ZV, který umožní klidné a pohodlné prostředí

  2. Diskrétnost – ZV mezi 4 očima je mnohem lepší než kritika před nastoupeným mužstvem

  3. Otázky místo obviňování – nejprve zjistit pohled na věc, protože by kritika mohla být chápána jako osobní útok

  4. Otevřená formulace – nepoužívat definitivní formulace, ale otevřená slova

  5. Konkrétní a věcná formulace – otevřenost, jednoznačnost a konkrétní pojmenování

  6. Společné nalezení řešení – kolegiální pozice s vzájemnou součinností (sandwich metoda)

Témata, do kterých materiál patří