12._Kombinovana_postizeni
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dítě s kombinovaným postižením, vzdělávání
Žák s více vadami
Žák s více vadami je žák s postižením současně dvěma nebo více na sobě kauzálně nezávislými druhy postižení, z nichž každé by vzhledem k hloubce a důsledkům opravňovalo k zařazení do speciální školy příslušného typu. Věstník MŠMT ČR č. 8/1997
Žák se zrakovým a kombinovaným postižením
heterogenní skupina
společný znak – zraková vada, která dominuje
postižení různého druhu a stupně
nová kvalita postižení
vrozené kombinované postižení
X
získané přidružené postižení nebo celý komplex postižení
Charakteristika dětí se zrakovým a kombinovaným postižením
Časté zrakové diagnózy:
CVI
kongenitální katarakta
atrofie zrakového nervu
ROP
Malfunkce oka
Kognitivní oblast:
snížení mentální úrovně
pasivita
omezení kompenzačních smyslů
podněty musí být mnohokrát opakovány
Motorická oblast:
často omezena tělesným postižením
Sociální oblast:
narušená komunikace
komunikace jako prvek učení i edukace
Vzdělávání:
základní školy praktické a speciální pro daný typ postižení
speciální třídy při běžných školách
individuální integrace
Strategie při vzdělávání kombinovaně postižených
osvojení aktivit v kontextu prostředí, režimu a rituálů
využívání názorných, konkrétních předmětů přes hmatovou zkušenost
mnohonásobné opakování
strukturace učení
omezené kompenzační mechanismy - využití funkčního vidění
dostatečný přísun stimulace – odbourání pasivity, syndromu bezmocnosti
Hluchoslepota
nejzávažnější kombinace je hluchoslepota
duální senzorické postižení
speciální třídy pro hluchoslepé děti při ZŠ pro SP v Olomouci a Berouně
vzdělávání na školách pro sluchově či zrakově postižené, na školách pro děti s více vadami
LORM – Společnost pro hluchoslepé
Tyfloservis, o. p. s.
VIA - Sdružení hluchoslepých
Záblesk – Sdružení rodičů a přátel hluchoslepých dětí