Zkouška - shrnutí na 58 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
○ dílo Sebevražda (její závislost na náboženské, rodinné a politické integraci společnosti; více u starších
mužů a v létě, ve městech, vojáků, protestantů, osamělých, bezdětných)
Max Weber 1860-1920
○ Zaměřuje se na zkoumání sociálního jednání jedince či skupin, konstitutivním momentem jednání je
uznání
○ sociální jednání = takové chování, které se svým smyslem, chápaným jednajícím/jednajícími vztahuje
k chování druhých a orientuje se jím ve svém průběhu
○ sociální jednání předpokládá 2 momenty:
subjektivní motivace jedince
orientace na druhého a očekávání jednání druhých (minulé, přítomné i budoucí)
○ jednání vždy plyne z mravů + práva
4 Typy jednání:
1. účelově racionální: kritériem racionality úspěch, očekáváme jednání druhých a to využijeme pro svůj prospěch
2. hodnotově racionální: vědomá víra v etické/estetické/jiné hodnoty, př. náboženská hodnota
3. tradiční: realizace prostřednictvím zvyku, gerontokracie; patriarchalismus; patrimonialismus; stavovství/ feudalismus
4. afektivní: ve své motivaci i průchodu podmíněno iracionálními emocemi
- dochází k racionalizaci soc. jednání („odčarování světa“)
- nutnost sociální úlohy vědy, racionální principy - Antika, protestantismus
- zabývá se také byrokracií - nechápe ji ideologicky, ale jako nutnost k organizování, zabývá se prací
úředníků
- hodnoceni u Webera - snaží se být vždy nezaujatý, ale někdy je potřeba subjektivního pohledu
Typy panství:
panství -- šance, že příkaz bude poslušně vyplněn
ten, kdo poslouchá, očekává, že příkaz bude takový, jaký očekává
vysvětluje vlastně typy mocenské organizace, otázka legitimity a podstata legitimní moci
a) legální -- podmíněno účelově-racionálními zájmy, chybí formální právní princip, podřizuje se i vládnoucí
b) tradiční – podmíněno zvyky, obyčeji, osobní věrnost, chybí formální právo
c) charismatické – podmíněno osobní nákloností – člověk obdařen přírodou, bohem
Tvorba ideálního typu je logickou konstrukcí, jsou prostředkem poznání, ne jeho cílem.