Vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
výslovně je Ústavou upravena pouze nařizovací pravomoc vlády (čl. 78) v podobě vydávání
nařízení a kontrasignace (čl. 63 odst. 3) aktů prezidenta
-
Ústava se dále zmiňuje o právu zákonodárné iniciativy (čl. 41 odst. 2)
-
výlučným oprávněním vlády je iniciativa ve věci zákonných opatření (čl. 33 odst. 3), zákona o
státním rozpočtu a návrhu státního závěrečného účtu (čl. 42 odst. 1)
-
právo obracet se na Ústavní soud v rámci řízení o zrušení podzákonných právních předpisů
podle čl. 87 odst. 1 písm. b) Ústavy
-
vláda má právo podávat Nejvyššímu soudu návrh na rozpuštění politické strany nebo hnutí
nebo pozastavení její činnosti a dále může podávat podněty ke kontrolní činnosti NKÚ
-
vláda může vydávat nařízení kdykoli to uzná z hlediska své odpovědnosti za provádění
konkrétního zákona za potřebné – nařízení provádí a konkretizuje zákon
-
funkce:
• stanovení cílů politiky státu
• iniciativa vůči Parlamentu a prezidentovi (např. návrhy na vyznamenání, návrhy
zákonů)
• řízení státu formou aktů vládní moci jako usnesení a nařízení (podzákonné předpisy)
• jmenování a odvolávání funkcionářů – např. vedoucí Úřadu vlády
• řízení a koordinace činnosti státního aparátu včetně ministerstev a okresních úřadů,
kdy slaďuje různé zájmy resortů
• poradní funkce, kdy se např. vyjadřuje k návrhům zákonů (čl. 44 odst. 1 Ústavy),
které nepodala; ve vztahu k prezidentu republiky, který je k tomu oprávněn podle čl.
64 odst. 2 Ústavy ČR
• dozor, kontrola, evidence – např. v podobě kontrasignace
• reprezentace státu