Národko - materiál dle učebnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1 Národní hospodářství a jeho předmět
1.1 Základní pojmy
- ekonomie = věda, která zkoumá, jak lidé a společnost rozhodují o využití vzácných zdrojů, které mají alternativní použití
- rozlišujeme:
a) pozitivní = zkoumá popisnou stránku hospodářství – zákonitosti, zkoumá a popisuje jevy a procesy v realitě
b) normativní = zkoumá hospodářské procesy a jevy, daný stav je výchozím stavem – doporučení pro
zdokonalení toho, jak je to teď včetně metod pro dosažení tohoto zdokonalení
a) mikroekonomie = zkoumá chování jednotlivých tržních subjektů – jednotlivců, domácností, firem, analýza
chování spotřebitele na trhu (reakce na změnu ceny atp.)
b) makroekonomie = zkoumá chování ekonomického systému jako celku, např. problematika zaměstnanosti, hospodářská politika státu, inflace, HDP
- ekonomika jako a) vědecká disciplína, která zkoumá vývoj hospodářství v určitém odvětví, b) hospodářský řád společnosti, c) systém výrobních vztahů na určitém území nebo v určitém odvětví
- národní hospodářství = souhrn odvětví a sfér ekonomiky země vzájemně spjatých společenskou dělbou práce
- předpoklady vzniku NH:
a) rozvoj výrobních sil v období průmyslové revoluce
b) prohloubení koncentrace a specializace výroby
c) vytvoření národních trhů za účasti státu
- definice Karla Engliše: „směnné společenství ovládané jednotnou státní mocí“
1.2 Trh a tržní subjekty
- dříve jarmarky, trhy místem vzniku prvních reálných konkurenčních vztahů, výskyt zboží (nabídky), zájmu (poptávky)
a ceny zboží tržní vztahy => všeobecný charakter
- postupně vznik trhů národních, případně mezinárodních a růst ekonomického (hospodářského) významu státu
- trh = oblast ekonomiky (místo), kde mezi sebou jednotlivé tržní subjekty směňují zboží a služby
- tržní subjekty:
a) domácnosti – především kupující, zároveň vlastníky výr. faktorů (práce, půda, kapitál) prodávající
b) firmy (podniky) – FO nebo PO, kupující (poptávka) i prodávající (nabídka), nakupují výrobní faktory,
prodávají vyrobené zboží a poskytují služby, cílem zisk
c) stát – kupující prostřednictvím státních zakázek, prodávající prostřednictvím státních firem, nabízí služby,
specifická úloha = zajištění obrany a bezpečnosti regulatorních zásahů státu do ekonomiky
1.3 Typy trhů
- trhy – konkurenční vztahy – nabídka, poptávka => cena, mezinárodní – hospodářský význam státu
- trh = místo, kde mezi sebou tržní subjekty směňují zboží a služby, střet nabídky a poptávky
- dílčí trh = kde se prodává a kupuje jediné zboží – umožňuje větší kontrolu nad vztahem cena/poptávka
- agregátní trh = trh veškerého zboží
- členění podle produktu na trh: a) zboží a služeb, b) peněz, c) práce, d) cenných papírů, e) komoditní