Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Národko - materiál dle učebnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (181.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

1 Národní hospodářství a jeho předmět

1.1 Základní pojmy

- ekonomie = věda, která zkoumá, jak lidé a společnost rozhodují o využití vzácných zdrojů, které mají alternativní použití

- rozlišujeme:

a) pozitivní = zkoumá popisnou stránku hospodářství – zákonitosti, zkoumá a popisuje jevy a procesy v realitě
b) normativní = zkoumá hospodářské procesy a jevy, daný stav je výchozím stavem – doporučení pro

zdokonalení toho, jak je to teď včetně metod pro dosažení tohoto zdokonalení

a) mikroekonomie = zkoumá chování jednotlivých tržních subjektů – jednotlivců, domácností, firem, analýza
chování spotřebitele na trhu (reakce na změnu ceny atp.)

b) makroekonomie = zkoumá chování ekonomického systému jako celku, např. problematika zaměstnanosti, hospodářská politika státu, inflace, HDP

- ekonomika jako a) vědecká disciplína, která zkoumá vývoj hospodářství v určitém odvětví, b) hospodářský řád společnosti, c) systém výrobních vztahů na určitém území nebo v určitém odvětví

- národní hospodářství = souhrn odvětví a sfér ekonomiky země vzájemně spjatých společenskou dělbou práce

- předpoklady vzniku NH:

a) rozvoj výrobních sil v období průmyslové revoluce

b) prohloubení koncentrace a specializace výroby

c) vytvoření národních trhů za účasti státu

- definice Karla Engliše: „směnné společenství ovládané jednotnou státní mocí“

1.2 Trh a tržní subjekty

- dříve jarmarky, trhy místem vzniku prvních reálných konkurenčních vztahů, výskyt zboží (nabídky), zájmu (poptávky)

a ceny zboží tržní vztahy => všeobecný charakter

- postupně vznik trhů národních, případně mezinárodních a růst ekonomického (hospodářského) významu státu

- trh = oblast ekonomiky (místo), kde mezi sebou jednotlivé tržní subjekty směňují zboží a služby

- tržní subjekty:

a) domácnosti – především kupující, zároveň vlastníky výr. faktorů (práce, půda, kapitál) prodávající
b) firmy (podniky) – FO nebo PO, kupující (poptávka) i prodávající (nabídka), nakupují výrobní faktory,
prodávají vyrobené zboží a poskytují služby, cílem zisk

c) stát – kupující prostřednictvím státních zakázek, prodávající prostřednictvím státních firem, nabízí služby,
specifická úloha = zajištění obrany a bezpečnosti regulatorních zásahů státu do ekonomiky

1.3 Typy trhů

- trhy – konkurenční vztahy – nabídka, poptávka => cena, mezinárodní – hospodářský význam státu

- trh = místo, kde mezi sebou tržní subjekty směňují zboží a služby, střet nabídky a poptávky

- dílčí trh = kde se prodává a kupuje jediné zboží – umožňuje větší kontrolu nad vztahem cena/poptávka

- agregátní trh = trh veškerého zboží

- členění podle produktu na trh: a) zboží a služeb, b) peněz, c) práce, d) cenných papírů, e) komoditní

Témata, do kterých materiál patří