Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Národko - materiál dle učebnice

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (181.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Tržní subjekty:

  • domácnosti, jednotlivci = kupující, vlastníci výrobních faktorů (práce, půda, kapitál)

  • firmy = kupující i prodávající, FO i PO, cílem je vytvoření zisku

  • stát = kupující – státní zakázky, i prodávající – státní firmy

Úloha státu v tržní ekonomice: ovlivňování průběhu reprodukčního procesu – nezpochybňováno teorií. Předmětem diskuze je míra a účinnost tohoto vlivu.

1.4 Tržní mechanismus a jeho fungování

1.4.1 Tržní mechanismus

- řeší problémy: co, jak, pro koho

- formy hospodářství:

a) zvykový systém – založen na tradici, méně vyspělé společnosti

b) příkazový systém – založen na direktivních příkazech centra, nedemokratické společnosti, pětiletky

c) tržní systém – koordinace pouze prostřednictvím tržního mechanismu, spíše výjimečně

d) smíšený systém – tržní systém doplněný rozhodováním centra (vlády), regulativní zásahy státu (podpora

v nezaměstnanosti); dnešní vyspělé ekonomiky

- prvky tržního mechanismu – poptávka, nabídka a cena vzájemně propojený celek = tržní mechanismus + „mazacím olejem“ peníze v jakékoliv podobě => umožňují směnu, probíhá spontánně => koordinace lidí, činnosti a firem umožněna existencí tržního mechanismu

1.4.2 Konkurence

- Adam Smith: dílo Pojednání o podstatě a původu bohatství národů „neviditelná ruka trhu“ = prosazováním zájmů jednotlivce se často prosazuje zájem společnosti

- prosadit lze jen za působení určitých podmínek = existence konkurence

- aby se uplatnily přednosti tržního mechanismu, je potřeba tzv. dokonalá konkurence = rovnost podmínek všech subjektů, které vstupují na trh (nikdo sám neovlivní cenu na trhu), podmínky dokonalé konkurence:

a) početné zastoupení výrobců

b) dostatečná výroba produkce

c) volný vstup do odvětví

d) stejná kvalita výrobků téhož druhu

e) stejná cena výrobků

maximum zisku v případě dokonalé konkurence nutí výrobce odstraňovat zbytečné výrobní náklady, optimálně využívat všechny zdroje a udržovat výrobu na hranici produkčních možností

- na reálném trhu není možná, abstraktním ideálem (nejblíž je tomu trh mléka), reálná je nedokonalá konkurence = na trh vstupují výrobky různé kvality, rozdílného množství atd.

- monopol = forma nedokonalé konkurence, jediný prodávající, spíše výjimečný dnes, v současnosti realizován formou výsadního postavení firmy na trhu. Toto postavení může být dočasné nebo trvalé a může být založeno:
a) na přírodních zvláštnostech (těžba nerostných surovin, sezónní zemědělské produkty)

b) na administrativní výsadě (právo tisknout ceniny stát udělí jediné firmě)

c) na rozhodujícím podílu na trhu (energetika, telekomunikace)

realizace výhody na trhu = monopolní ceny

- v reálné ekonomické praxi je nejčastějším projevem nedokonalé konkurence oligopol = výskyt malé skupiny tržních subjektů s výsadním postavením na trhu

Témata, do kterých materiál patří