19. Neurofyziologické základy paměti a učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
11.5.2017
1
Neurofyziologické základy paměti
a učení
Neurofyziologické základy paměti a
učení
Schopnost učení a paměti je jednou z
nejdůležitějších kognitivních funkcí člověka
Výsledek interakce biologických a
psychosociálních faktorů
Po dokončení vzniku neuronů z neuroblastů
několik měsíců po narození dochází ke
vzájemnému propojování nervových buněk –
vznik neuronální sítě
Částečná determinace genetická vrozené
způsoby chování
Neurofyziologické základy paměti a
učení
Podíl vnějších podnětů zprostředkovaných smysly
Jediný úsek postnatálního ontogenetického
vývoje, kdy vnější podněty indukují přímé
anatomické změny v mozku
Prvotní neuronální síť vytváří primární asociační
strukturu jedince:
o Výrazně determinuje jeho kognitivní a asociační
procesy
o Základ utváření jeho paměti
o Ovlivňuje učební styl jedince
o Vnitřní obraz vnějšího světa
Primární asociační struktura
Odlišný komplex vnějších podnětů
jednotlivých osob individuálně rozdílné
cesty budoucího způsobu myšlení a učení
jednotlivce
Ovlivňuje:
učební styl žáka
učební styl učitele
pokud jsou podobné
žák dobře
chápe učivo prezentované daným učitelem
11.5.2017
2
Procesy zapamatování a učení
Není dosud přesně objasněno, jakými procesy
neuronální změny se realizují:
1. teorie o výhradně látkové podstatě paměti
(ribonukleové kyseliny a bílkoviny)
2. teorie o vytváření nových synaptických spojení
mezi neurony – při učení – strukturální změny
neuronální sítě (hustší, více propojení)
3. teorie o funkčních změnách v existujících
neuronálních drahách prostředníctvím
krátkodobé posttetanické potenciace nebo
dlouhodobé potenciace. Aktivizaci již existujících
drah mezi neurony, mechanismus paměti je