19. Neurofyziologické základy paměti a učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zprostředkován těmito potenciovanými drahami,
Procesy zapamatování a učení
Nejpravděpodobnější – třetí – teorie funkčních změn = synaptická
plasticita – závislá na načasování vzruchů- signál na synapsi je
veden při frekvenci v pásmu gama a v průběhu 10 milisekund vždy
následuje vzruch z neuronu na druhé straně synapse - to vede ke
zvýšení vysílání vzruchů neuronem, který je stimulován. Pokud
naopak vysílá neuron na druhé straně do 10 milisekund před
prvním neuronem, síla synapse mezi těmito neurony klesá.
Nové poznatky ukazují, že relativní načasování vzruchů je stejně
důležité jako rychlost vysílání vzruchů
Důležité synchronizované vysílání vzruchů v mozkové kůře K posílení dochází, když vzruch vyslaný z neuronu na jedné straně
synapse vede k silnější odezvě na synapse neuronu na druhé
straně.
vznik primární asociační struktury má zcela zásadní význam v
procesu učení – ukládání informací z okolního světa by mohlo
probíhat pouze v jejím rámci.
Nové informace a podněty jsou snadněji zapamatovatelné, když
vyvolávají asociační vazbu s poznatky již uloženými v paměti.
Procesy zapamatování a učení
K dlouhodobé potenciaci dochází především v
hipokampu a temporálních lalocích koncového mozku.
Během potenciace se mění struktury synaptických spojů
jednotlivých neuronů – to usnadňuje pozdější vybavení si
uložené informace = také důležitý proces, otázka
milisekund, zapojuje se neuronová síť v několika
oblastech mozku- možná začíná v hipokampu, končí v
neokortexu – ten hýbe končetinami, mluvidly –abychom
to byli schopni nějak zformulovat.
U poruch (Alzheimer): v archivu uloženo, ale nelze z něj