Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19. Neurofyziologické základy paměti a učení

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (112.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

• Prvotní informace:
• nenalézá vhodnou asociační vazbu = není volní 

složkou vyhodnocena jako důležitá

• Je rušena určitými faktory, např. bolest = není 

kódována ani konsolidována

• Nedává smysl, ale je chápána jako důležitá (učení 

se faktům), použije se asociační proces – jsou 
přidávána spojení propracovávající význam dané 
informace a dávají jí smysl, tak aby mohla být 
konsolidována.

Asociativní model paměti a učení

Šanci zapamatování výrazně zvyšuje:

o Informace jsou asociovány s něčím již známým
o Informace jsou přinášeny více smysly současně
o Informace jsou subjektivně  vyhodnoceny jako 

důležité

o Informace jsou doprovázeny libými pocity
o Informace jsou emocionálně podbarvené
o Informace jsou samostatně objevené

11.5.2017

4

Asociativní model paměti a učení

• Informace je zakódována v neurální síti ve formě 

zapamatovaného vzoru aktivity neuronů (= silně 
vzájemně pospojované uskupení neuronů)

• Konsolidace = vytvoření paměťové stopy 

(engramu) – podporuje ji OPAKOVÁNÍ = zesílení 
vzájemných vazeb mezi synchronně aktivními 
neurony.

• Vyvolání informace z paměti = vnější stimul 

aktivuje část uskupení neuronů, šíří se, aktivuje 
další neurony.

Limbický systém

• Části limbického systému propojují jednotlivé 

vjemy

• Informace z jednoho smyslu je propojena s již 

uloženými informacemi            zlepšení 
konsolidace získané informace

J.A.Komenský: „zlaté pravidlo názornosti“

John Locke: „Nic není v rozumu, co před tím nebylo ve 

smyslech.“

Model  paměti determinovaný 

obsahem uložených informací

Reflexivní paměť (= nedeklarativní, implicitní, 

procedurální, motorická)

• Fylogeneticky starší
• Už před narozením
• Neokortex, bazální ganglia, mozeček
• Její tvorba vyžaduje častější opakování
• Osvojování psychomotorických cílů

Témata, do kterých materiál patří