19. Neurofyziologické základy paměti a učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• Prvotní informace:
• nenalézá vhodnou asociační vazbu = není volní
složkou vyhodnocena jako důležitá
• Je rušena určitými faktory, např. bolest = není
kódována ani konsolidována
• Nedává smysl, ale je chápána jako důležitá (učení
se faktům), použije se asociační proces – jsou
přidávána spojení propracovávající význam dané
informace a dávají jí smysl, tak aby mohla být
konsolidována.
Asociativní model paměti a učení
Šanci zapamatování výrazně zvyšuje:
o Informace jsou asociovány s něčím již známým
o Informace jsou přinášeny více smysly současně
o Informace jsou subjektivně vyhodnoceny jako
důležité
o Informace jsou doprovázeny libými pocity
o Informace jsou emocionálně podbarvené
o Informace jsou samostatně objevené
11.5.2017
4
Asociativní model paměti a učení
• Informace je zakódována v neurální síti ve formě
zapamatovaného vzoru aktivity neuronů (= silně
vzájemně pospojované uskupení neuronů)
• Konsolidace = vytvoření paměťové stopy
(engramu) – podporuje ji OPAKOVÁNÍ = zesílení
vzájemných vazeb mezi synchronně aktivními
neurony.
• Vyvolání informace z paměti = vnější stimul
aktivuje část uskupení neuronů, šíří se, aktivuje
další neurony.
Limbický systém
• Části limbického systému propojují jednotlivé
vjemy
• Informace z jednoho smyslu je propojena s již
uloženými informacemi zlepšení
konsolidace získané informace
J.A.Komenský: „zlaté pravidlo názornosti“
John Locke: „Nic není v rozumu, co před tím nebylo ve
smyslech.“
Model paměti determinovaný
obsahem uložených informací
Reflexivní paměť (= nedeklarativní, implicitní,
procedurální, motorická)
• Fylogeneticky starší
• Už před narozením
• Neokortex, bazální ganglia, mozeček
• Její tvorba vyžaduje častější opakování
• Osvojování psychomotorických cílů