19. Neurofyziologické základy paměti a učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vyzvednout nebo obtížně.
Při vyvolání duel mezi starou a novou vzpomínkou –
několik milisekund, až se ustálí paměťový stav, který
odpovídá stimulu, který jsme dodali – to je jen začátek,
proces pokračuje.
Procesy zapamatování a učení
Nelze ale úplně zavrhnout ani první teorii o
látkové podstatě paměti – úzká vazba mezi
dlouhodobou potenciací a změny v bílkovinách
neuronů, což je biochemická podstata
dlouhodobé paměti.
Velký význam má i emocionální prožitek, zda je
informace emočně neutrální, či pozitivně nebo
negativně zabarvená (zážitková pedagogika) XXX
geniální jedinci s Aspergerovým syndromem –
obrovská kvanta informací v paměti bez
jakéhokoliv emocionálního podkladu.
11.5.2017
3
Asociativní model paměti a učení
Kapacita mozku pro zpracování různých informací
je obrovská – nelze vyčíslit
Vnitřní či vnější podnět je nejprve v receptorech
zakódován do elektrochemického signálu – přes
neurotransmitery do mozku.
Lidský mozek přijímá cca 1 miliardu bitů informací
za sekundu (1x109 bit.s-1):
o 1 písmeno = 4 bity inf.
o 1 str. textu = 25 tis. bitů inf.
o Za 1 sec mozek přijme tolik inf., kolik jich je na 40 tis.
str. textu! = 150 průměrných knih během 1 sekundy!
Asociativní model paměti a učení
• jen 101 – 102 bitů za sek je postoupeno k dalšímu
zpracování ve vědomí – rozhoduje o tom
thalamus
• Většina je tedy zpracována podvědomě, některé
info vůbec.
• Jen ty postoupené mají naději na zapamatování
• Info mají elektrochemický charakter
• Na vyhodnocení prvotní info se podílí asociační
kortex dorsolaterální frontální krajiny, asociační
zrakové (occipit. lalok) a sluchové oblasti (tempor.
lalok).
Asociativní model paměti a učení