Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19. Neurofyziologické základy paměti a učení

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (112.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

noradrenalin

• Noradrenalin neurotransmiter na adrenergních

nervových drahách (sympatikus) 

• Noradrenalin antagonista acetylcholinu 

(neurotransmiter) – tlumí tyto dráhy (cholinergní)

• Váží se na receptory v hipokampu – změny v 

interakci hipokampu a neokortexu.

• Distres a eustres – rozdíl ve fyziologických a 

behaviorálních reakcích – škola – zkoušení = 

distres = zhoršená schopnost vybavování 

uložených poznatků a jejich využívání ve 

správných souvislostech !

Mozek a stres

• Mozek je stimulován na vysokou dávku stresu
• Vytváří stres i z banalit !
• Je důležité filtrovat balast – reklamy, 

informace z médií apod. – uleví se

• = MENTÁLNÍ HYGIENA

11.5.2017

6

Vliv motivace na utváření paměťové 

stopy

• Amygdalový kindling (roznícení)

– Pokud je subjekt učení motivovaný, paměťová stopa se 

utvoří velmi rychle (i po jediném spojení, především pokud 
emocionálně významné)

• Na utilizaci emocionálních a motivační podnětů se 

podílí především: amygdala, hipokampus a gyrus
parahippocampalis – propojení do dalších oblastí 
mozku (frontální)

• „označuje“ události, které jsou pro jedince vnitřně 

(emocionálně) důležité

• Podílí se na paměťovém uchovávání situací s vysokým 

individuálně chápaným emocionálním nábojem

Vliv motivace na utváření paměťové 

stopy

• Vnitřní X vnější motivace
• Vnější motivace – omezené trvání
• Ve škole jeden z nejvýznamnějších impulzů pro 

motivaci a demotivaci je prožívání úspěchu a 

neúspěchu

• Selhání = nelibé pocity = při opakování limbický 

systém vyhodnotí jako „nebezpečné“  -vznik úzkosti, 

pochybností – odvádí pozornost od učení a 

konsolidace, obrací ji na negativní asociace spojené 

s žákovým nízkým sebehodnocením.

• JE TŘEBA, ABY KAŽDÝ JEDINEC MOHL ZAŽÍT ÚSPĚCH

Témata, do kterých materiál patří