19. Neurofyziologické základy paměti a učení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
noradrenalin
• Noradrenalin neurotransmiter na adrenergních
nervových drahách (sympatikus)
• Noradrenalin antagonista acetylcholinu
(neurotransmiter) – tlumí tyto dráhy (cholinergní)
• Váží se na receptory v hipokampu – změny v
interakci hipokampu a neokortexu.
• Distres a eustres – rozdíl ve fyziologických a
behaviorálních reakcích – škola – zkoušení =
distres = zhoršená schopnost vybavování
uložených poznatků a jejich využívání ve
správných souvislostech !
Mozek a stres
• Mozek je stimulován na vysokou dávku stresu
• Vytváří stres i z banalit !
• Je důležité filtrovat balast – reklamy,
informace z médií apod. – uleví se
• = MENTÁLNÍ HYGIENA
11.5.2017
6
Vliv motivace na utváření paměťové
stopy
• Amygdalový kindling (roznícení)
– Pokud je subjekt učení motivovaný, paměťová stopa se
utvoří velmi rychle (i po jediném spojení, především pokud
emocionálně významné)
• Na utilizaci emocionálních a motivační podnětů se
podílí především: amygdala, hipokampus a gyrus
parahippocampalis – propojení do dalších oblastí
mozku (frontální)
• „označuje“ události, které jsou pro jedince vnitřně
(emocionálně) důležité
• Podílí se na paměťovém uchovávání situací s vysokým
individuálně chápaným emocionálním nábojem
Vliv motivace na utváření paměťové
stopy
• Vnitřní X vnější motivace
• Vnější motivace – omezené trvání
• Ve škole jeden z nejvýznamnějších impulzů pro
motivaci a demotivaci je prožívání úspěchu a
neúspěchu
• Selhání = nelibé pocity = při opakování limbický
systém vyhodnotí jako „nebezpečné“ -vznik úzkosti,
pochybností – odvádí pozornost od učení a
konsolidace, obrací ji na negativní asociace spojené
s žákovým nízkým sebehodnocením.
• JE TŘEBA, ABY KAŽDÝ JEDINEC MOHL ZAŽÍT ÚSPĚCH