Výpisky 2012-2013
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
d. Právní úprava
V Ú ne nemá mocenskou pravomoc -> Zákon o Veřejném ochránci práv, účinný od 28. 2. 2000
e. Práva a povinnosti
oprávnění doporučit vydání, změnu nebo zrušení právního nebo vnitřního předpisu, nejmíň jednou za 3
měsíce předkládá informace o činnosti PS. Souhrná každoroční zpráva pro PS a dalším org. výkoné moci.
Seznamovat veřejnost s činností. Podává návrh na zrušení pozákonných předpisů ÚS.
91. Ústavní instituty ochrany společnosti a státu. Obecný základ a právní úprava. Mimořádné stavy
v ústavním právu ČR. Právní význam práva na odpor. Bezpečnost jednotlivců = úkol státu. Plnění na mez. celostátní i jednotlivé úrovni. Plnění regolovaným
chováním subjektů. Ohrožení výchylky - nahoru dolů (ekonomika, živ. prostředí) levo-pravo – moc.
a. Mimořádné právní stavy:
Druhy viz b a c – teorie objektivní (vláda je odpovědná za škody) subjektivní (není). Právní prostředky: 1)
řádné (preventivní, nemusí ten stav být) – PP všeho druhu, kontrola zákonnosti a ústavnosti,
ombudsman, policie a kontrla, správní úřady, hasiči zácchranáry. 2) právo na odpor 3) mimořádné stavy
a prostředky – základem je ÚBZ + ústava a MS -> Mez úprava – MPOPP, Evropská úmluva, ohrožení -
skutečné
bezprostřední zahrnovat celý národ běžná opatření nebo omezení jsou nedostatečná.
Vnitrost – ÚZB. Ochrana svrchovanosti, celistvosti, demokracie, životů, zdraví a majetků. Při mimoř.
stavech – zkrácený zákonodárný proces viz výše a Bezpečnostní rada státu viz výše.
b. Mimořádné stavy
1) Válečný stav – 43/1, vyhlašuje parlament jen na obranu proti napadení nebo při plnění mez. závazku.
Prostředky – částečná/všeobecná mobilizace, mimoř. odvody a služba. 2) Stav ohrožení státu – ze vnitř
čl.7 – Parlament při ohrožení svrchovanosti nebo územní celistvost státu a či jeho demokratických
základů. Vláda pak prostředky – evakuace, zákaz pohyu osob, pracovní povinnost... Lze omezit územně.
3)