Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Materiály ke zkoušce

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (662.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

o

marginální   analýza:   porovnávání   mezních   ekonomických   veličin   (mezní   užitek   a
mezní produktivita)

Neoklasická ekonomická škola

-

až do 30. let 20. století převažuje, jak preference spotřebitelů (užitek) ovlivňují poptávku po
zboží, hodnotu zboží odvozují z jeho užitečnosti (tzv. marginalismus)  

1. Rakouská subjektivně-psychologická škola
-

Meger: teorie mezní užitečnosti (hodnota jako subjektivní psychologická kategorie)

-

Böhm-Bawerk:   teorie  kapitálu  a  úroku  (první   objasnění   kapitálu,   nabízející   potřebuje  věc
méně než kupec)

2. Lausannská (švýcarská) škola
-

psychologická stránka ustupuje, využití matematiky v otázce o rovnováze (ekonomika je stav
všeobecné rovnováhy na trzích práce, půdy a zboží)

3. Švédská škola - tzv. marginalisté 4. Americká škola (Cambridgeská škola) - angloamerická větev
-

Alfred   Marshall:   Principy   ekonomie   (1890)   -   syntéza   neoklasické   teorie,   vysvětlení
mechanismu trhu, cena: výsledek mnoha faktorů (např. poptávky a nabídky)

-

Marshallovy nůžky – podobně jako ostří nůžek, nemůže nabídka existovat bez poptávky a
naopak

-

rozlišení nabídky a poptávky v krátkém a dlouhém období: v krátkém je nabídka zboží daná,
rozhodující význam má tedy poptávka, v dlouhém období je to naopak (nabídková strana je
rozhodující)

MONETARISMUS

-

vznik   monetarismu   je   spojován   s   chicagskou   školou,   konzervativní,   kritizoval
neokeynesiánství

-

mezník vzniku: konference v Chicagu > sborník Studie o kvantitativní teorii peněz

-

hlavní teze “peníze mají význam” (v rozporu s neokeynesiánstvím)

-

úloha peněz  je ústřední pro makroekonomickou teorii, důležité i určující faktory  agregátnínabídky a poptávky

Témata, do kterých materiál patří