Materiály ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
marginální analýza: porovnávání mezních ekonomických veličin (mezní užitek a
mezní produktivita)
Neoklasická ekonomická škola
-
až do 30. let 20. století převažuje, jak preference spotřebitelů (užitek) ovlivňují poptávku po
zboží, hodnotu zboží odvozují z jeho užitečnosti (tzv. marginalismus)
1. Rakouská subjektivně-psychologická škola
-
Meger: teorie mezní užitečnosti (hodnota jako subjektivní psychologická kategorie)
-
Böhm-Bawerk: teorie kapitálu a úroku (první objasnění kapitálu, nabízející potřebuje věc
méně než kupec)
2. Lausannská (švýcarská) škola
-
psychologická stránka ustupuje, využití matematiky v otázce o rovnováze (ekonomika je stav
všeobecné rovnováhy na trzích práce, půdy a zboží)
3. Švédská škola - tzv. marginalisté 4. Americká škola (Cambridgeská škola) - angloamerická větev
-
Alfred Marshall: Principy ekonomie (1890) - syntéza neoklasické teorie, vysvětlení
mechanismu trhu, cena: výsledek mnoha faktorů (např. poptávky a nabídky)
-
Marshallovy nůžky – podobně jako ostří nůžek, nemůže nabídka existovat bez poptávky a
naopak
-
rozlišení nabídky a poptávky v krátkém a dlouhém období: v krátkém je nabídka zboží daná,
rozhodující význam má tedy poptávka, v dlouhém období je to naopak (nabídková strana je
rozhodující)
MONETARISMUS
-
vznik monetarismu je spojován s chicagskou školou, konzervativní, kritizoval
neokeynesiánství
-
mezník vzniku: konference v Chicagu > sborník Studie o kvantitativní teorii peněz
-
hlavní teze “peníze mají význam” (v rozporu s neokeynesiánstvím)
-
úloha peněz je ústřední pro makroekonomickou teorii, důležité i určující faktory agregátnínabídky a poptávky