Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Materiály ke zkoušce

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (662.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

o

Výnosy ≠ příjmy

CENOVÁ POLITIKA

Úzce souvisí s hospodařením podniku

● Principy tvorby cen

o

Nákladově orientovaná (na základě kalkulace)

o

Poptávkově   orientovaná   (na   základě   dotazování   spotřebitelů   nebo   pozorování
spotřebitelského chování)

o

Konkurenčně orientovaná – podle cen konkurence; buď se stanoví cena jako běžná
cena nebo pomocí obálkové metody (na základě toho, co si firma myslí o nabídkách
konkurence, aby získala zakázku musí stanovit cenu níže než ostatní firmy; nemůže
ale pod úrovní nákladů; veřejné soutěže a aukce)

● Strategie cenové politiky

o

Nízká zaváděcí cena vs. vysoká zaváděcí cena

o

Tzv.  rychlé   sbírání   smetany  (uvedení   výrobku   na   trh   za   vysokou   cenu,   tím
maximalizuje   své   příjmy,   přináší   to   vysoký   zisk   na   jednotku   při   malém   objemu
prodeje) vs.  penetrační cena  (snaží se nízkou zaváděcí cenou získat velký podíl na
trhu tím, že přilákají co největší počet kupujících; vysoký objem tržeb vede následně
k dalšímu snížení nákladů, které umožní ještě více cenu snížit

Hlavní faktory ovlivňující cenotvorbu:

Nízká cena  -při této ceně nedosahuje firma zisku -> výrobní náklady -> ceny konkurence a další
vnitřní a vnější faktory -> zákazníkovo vnímání hodnoty ->  Vysoká cena  – při této ceně neexistuje
poptávka

Downloaded by Michaela Vyt?ísalová (miska.mazalova@seznam.cz)

lOMoARcPSD|2884148

1

3. Insolvence v ČR

-

Pozitivní   vývoj   ekonomiky   se   odráží   v   poklesu   insolvenčních   návrhů   jak   u   firem,   tak   u
spotřebitelů. Klesající trend je zesilující. Zatímco pokles insolvenčních návrhů u firem činil v
roce 2015 proti roku 2014 15,7 % a u fyzických osob 7 %, v roce 2016/2015 to bylo u firem
již 18,8 % a u spotřebitelů 8,4 %. V roce 2017/2016 je to u firem již 26,05% a u spotřebitelů
21,15%

Témata, do kterých materiál patří