Materiály ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
Výnosy ≠ příjmy
CENOVÁ POLITIKA
●
Úzce souvisí s hospodařením podniku
● Principy tvorby cen
o
Nákladově orientovaná (na základě kalkulace)
o
Poptávkově orientovaná (na základě dotazování spotřebitelů nebo pozorování
spotřebitelského chování)
o
Konkurenčně orientovaná – podle cen konkurence; buď se stanoví cena jako běžná
cena nebo pomocí obálkové metody (na základě toho, co si firma myslí o nabídkách
konkurence, aby získala zakázku musí stanovit cenu níže než ostatní firmy; nemůže
ale pod úrovní nákladů; veřejné soutěže a aukce)
● Strategie cenové politiky
o
Nízká zaváděcí cena vs. vysoká zaváděcí cena
o
Tzv. rychlé sbírání smetany (uvedení výrobku na trh za vysokou cenu, tím
maximalizuje své příjmy, přináší to vysoký zisk na jednotku při malém objemu
prodeje) vs. penetrační cena (snaží se nízkou zaváděcí cenou získat velký podíl na
trhu tím, že přilákají co největší počet kupujících; vysoký objem tržeb vede následně
k dalšímu snížení nákladů, které umožní ještě více cenu snížit
Hlavní faktory ovlivňující cenotvorbu:
Nízká cena -při této ceně nedosahuje firma zisku -> výrobní náklady -> ceny konkurence a další
vnitřní a vnější faktory -> zákazníkovo vnímání hodnoty -> Vysoká cena – při této ceně neexistuje
poptávka
Downloaded by Michaela Vyt?ísalová (miska.mazalova@seznam.cz)
lOMoARcPSD|2884148
1
3. Insolvence v ČR
-
Pozitivní vývoj ekonomiky se odráží v poklesu insolvenčních návrhů jak u firem, tak u
spotřebitelů. Klesající trend je zesilující. Zatímco pokles insolvenčních návrhů u firem činil v
roce 2015 proti roku 2014 15,7 % a u fyzických osob 7 %, v roce 2016/2015 to bylo u firem
již 18,8 % a u spotřebitelů 8,4 %. V roce 2017/2016 je to u firem již 26,05% a u spotřebitelů
21,15%