Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1790

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (225.16 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

(7. přednáška)

BERGSON HENRY (1859-1941)

  • Moderní filosofie – jeden ze spoluzakladatelů

  • Zabýval se problematikou pohybu a času

  • Z Francie; získal Nobelovu cenu za literaturu, jeho přednášky byly velmi populární

  • Zabývá se problematikou intuice, věnoval se i biologii

  • Dílo: Vývoj tvořivý

  • Aplikuje zde své teorie – svou filosofii

  • Další dílo: Kniha Smích

= ptá se, co je vlastně smích; čemu se smějeme? Vtipům, cizímu neštěstí, grimase, klaunům,… - podle něj se smějeme tehdy, kdy dochází k přerušení plynulého pohybu

  • Náš smích je škodolibý; přerušení plynulosti je pro nás komické

  • Smích žádá nápravu v plynulosti, smějeme se, když něco není v pořádku

  • Má funkci sociální = chce něco napravovat

  • Kniha má dvě část: ve druhé se věnuje rozboru komedie (dramatu)

  • Dílo Vývoj tvořivý

= pojďme zkoumat sami sebe – vědomí

  • Vědomí = permanentní proud = neustále se vyvíjí; nemůže nikdy projít dvěma stejnými stavy = nemohou existovat, vědomí se totiž neustále vyvíjí

  • Trvání: vědomí se neustále uchovává, stále se na sebe něco nabaluje

  • Vývoj tvořivý = elán vitál

  • Vývoj se neděje mechanicky, ale tvořivě (např. v umění)

  • Myslí to i jako svobodu, nepředvídatelnost budoucnosti, nemůžeme vědět, jak věci dopadnou = na základě minulých prožitků

  • Jediný kdo ví, co se stalo, je Bůh = názor analistický (názor mechanický)

  • Bergson je věřící, Bůh stojí za vším

  • Jeho teorie je endogenní – vývojová, vývoj se děje ze sebe samotného, nepotřebuje zásah (x egogenní)

  • Jedná se např. o vývoj živočichů

  • Změna = paradigma

  • Upřednostňování intuice na úkor intelektu

  • Život nemůže být pochopen rozumem, ale za pomocí intuice do něj může nahlédnout

2 základní vývojové tendence: člověk – maximalizace intelektu

Hmyz, blanokřídlí (mravenec) – maximalizace instinktu

  • Strategií člověka je utéct

  • Mravenec neví, co je to život – záleží mu na jeho instinktu

  • KINEMATOGRAFICKÁ METODA: typická pro funkci intelektu (rozumu) – ten pracuje kinematograficky, proto nemůžeme pochopit život; práce intelektu

  • Např. co je film? – vzniká dojem, že vidíme pohyb

  • Intelekt nemůže pochopit život; zabíjí ho

  • Pozorovaný objekt neustále zastavujeme

ELEJSKÁ ŠKOLA (6. ST. PŘ. N. L.)

  • Eleaté kritizují smyslové vjemy, jsou totiž klamné

  • Pravdu chtějí najít rozumem

  • Zenon – Parmenidovo učení nebylo chápáno

  • Předchůdce školy – Xenofanés (napadal běžné lidské názory, např. o Bohu)

  • PARMENIDES: říká, že mu Bohyně sdělila pravdu v básni. 2 části = pravda a mír (Doxa)

  • Existují podle ní 3 možné cesty: 1. Cesta pravdy – bytí je, nebytí není.

2. Cesta je neschůdná – nebytí je, bytí není. 3. Cesta dvouhlavců – cesta zdání - Tvrdí, že bytí je i není – role smyslových klamů a musíme upřednostnit rozum

  • Myšlení je důkazem jsoucnosti

  • VŽDY JE NĚCO. NEMŮŽEME UKÁZAT NA NĚCO, CO JE NIC.

  • Pravda je jedna – nemůže vzniknout ani zaniknout = rozum si nedokáže představit, že něco vzniklo z ničeho

  • Jedno je nedělitelné a nehybné – smysly klamou

  • Vždycky je něco „cost“

  • Každý pohled živočicha nám dá jiný obrázek; bytí je zachycováno vždy jako přítomné

  • Vývoj zde nikdy není (budoucnost je vždy v přítomnosti)

  • Podle Parmenida máme 2 SVĚTOVÉ PRINCIPY: SVĚTLO A TMA

  • Na základě mixis (míchání, prolínání)

  • Rozchází se s Milétskou školou a Herakleitovou filosofií

  • Jsou stále přítomné, nikdy nemizící a jsou mísící = jsou kombinací světla a tmy

  • Pojem substance = poprvé použil tento pojem

  • Empedokles má 4 substance: oheň, voda, země, vzduch

  • Místo monismu je zde pluralismus

  • Někdo tyto principy musí rozpohybovat z venku = exogenní; nějaká síla mimo tyto živly

  • Svět jevů je klam; jakýkoliv svět je jen hypotéza

  • ŘECKÝ JAZYK: jazyk absolutní filosofie a predikátní

  • Řekové nemysleli v pojmu existence

  • Sloveso být (Durativní aspekt?)

  • Podle Aristotela můžeme jsoucno vykládat jako možnost a skutečnost

  • = řecký způsob x elejský způsob

Témata, do kterých materiál patří