1790
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
(7. přednáška)
BERGSON HENRY (1859-1941)
Moderní filosofie – jeden ze spoluzakladatelů
Zabýval se problematikou pohybu a času
Z Francie; získal Nobelovu cenu za literaturu, jeho přednášky byly velmi populární
Zabývá se problematikou intuice, věnoval se i biologii
Dílo: Vývoj tvořivý
Aplikuje zde své teorie – svou filosofii
Další dílo: Kniha Smích
= ptá se, co je vlastně smích; čemu se smějeme? Vtipům, cizímu neštěstí, grimase, klaunům,… - podle něj se smějeme tehdy, kdy dochází k přerušení plynulého pohybu
Náš smích je škodolibý; přerušení plynulosti je pro nás komické
Smích žádá nápravu v plynulosti, smějeme se, když něco není v pořádku
Má funkci sociální = chce něco napravovat
Kniha má dvě část: ve druhé se věnuje rozboru komedie (dramatu)
Dílo Vývoj tvořivý
= pojďme zkoumat sami sebe – vědomí
Vědomí = permanentní proud = neustále se vyvíjí; nemůže nikdy projít dvěma stejnými stavy = nemohou existovat, vědomí se totiž neustále vyvíjí
Trvání: vědomí se neustále uchovává, stále se na sebe něco nabaluje
Vývoj tvořivý = elán vitál
Vývoj se neděje mechanicky, ale tvořivě (např. v umění)
Myslí to i jako svobodu, nepředvídatelnost budoucnosti, nemůžeme vědět, jak věci dopadnou = na základě minulých prožitků
Jediný kdo ví, co se stalo, je Bůh = názor analistický (názor mechanický)
Bergson je věřící, Bůh stojí za vším
Jeho teorie je endogenní – vývojová, vývoj se děje ze sebe samotného, nepotřebuje zásah (x egogenní)
Jedná se např. o vývoj živočichů
Změna = paradigma
Upřednostňování intuice na úkor intelektu
Život nemůže být pochopen rozumem, ale za pomocí intuice do něj může nahlédnout
2 základní vývojové tendence: člověk – maximalizace intelektu
Hmyz, blanokřídlí (mravenec) – maximalizace instinktu
Strategií člověka je utéct
Mravenec neví, co je to život – záleží mu na jeho instinktu
KINEMATOGRAFICKÁ METODA: typická pro funkci intelektu (rozumu) – ten pracuje kinematograficky, proto nemůžeme pochopit život; práce intelektu
Např. co je film? – vzniká dojem, že vidíme pohyb
Intelekt nemůže pochopit život; zabíjí ho
Pozorovaný objekt neustále zastavujeme
ELEJSKÁ ŠKOLA (6. ST. PŘ. N. L.)
Eleaté kritizují smyslové vjemy, jsou totiž klamné
Pravdu chtějí najít rozumem
Zenon – Parmenidovo učení nebylo chápáno
Předchůdce školy – Xenofanés (napadal běžné lidské názory, např. o Bohu)
PARMENIDES: říká, že mu Bohyně sdělila pravdu v básni. 2 části = pravda a mír (Doxa)
Existují podle ní 3 možné cesty: 1. Cesta pravdy – bytí je, nebytí není.
2. Cesta je neschůdná – nebytí je, bytí není. 3. Cesta dvouhlavců – cesta zdání - Tvrdí, že bytí je i není – role smyslových klamů a musíme upřednostnit rozum
Myšlení je důkazem jsoucnosti
VŽDY JE NĚCO. NEMŮŽEME UKÁZAT NA NĚCO, CO JE NIC.
Pravda je jedna – nemůže vzniknout ani zaniknout = rozum si nedokáže představit, že něco vzniklo z ničeho
Jedno je nedělitelné a nehybné – smysly klamou
Vždycky je něco „cost“
Každý pohled živočicha nám dá jiný obrázek; bytí je zachycováno vždy jako přítomné
Vývoj zde nikdy není (budoucnost je vždy v přítomnosti)
Podle Parmenida máme 2 SVĚTOVÉ PRINCIPY: SVĚTLO A TMA
Na základě mixis (míchání, prolínání)
Rozchází se s Milétskou školou a Herakleitovou filosofií
Jsou stále přítomné, nikdy nemizící a jsou mísící = jsou kombinací světla a tmy
Pojem substance = poprvé použil tento pojem
Empedokles má 4 substance: oheň, voda, země, vzduch
Místo monismu je zde pluralismus
Někdo tyto principy musí rozpohybovat z venku = exogenní; nějaká síla mimo tyto živly
Svět jevů je klam; jakýkoliv svět je jen hypotéza
ŘECKÝ JAZYK: jazyk absolutní filosofie a predikátní
Řekové nemysleli v pojmu existence
Sloveso být (Durativní aspekt?)
Podle Aristotela můžeme jsoucno vykládat jako možnost a skutečnost
= řecký způsob x elejský způsob