2016 EV LS, Úvod a metodologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Odpovídají náklady intervence dosaženým výsledkům?
Zdroj: Rossi, Lipsey a Freeman (2004: 3)
Zaměření a rozsah programové
evaluace
Posoudit „hodnotu“, zlepšit a stanovit užitečnost
nebo zvýšit efektivitu inovativního programu,
vyhovět požadavkům veřejnosti, zvýšit
metodologické znalosti
Rozsáhlá šíře výzkumných témat- zaměřenost na
službu- intervenci
Mnoho použití a aktérů - stakeholders
Zlepšit „well-being“ a „welfare“ obyvatelstva –
intervenční programy
Politická a manažerská aktivita-integrální součást
sociální politiky
Evaluace ve veřejné politice
Kdy (v jaké fázi) lze ovlivnit již realizovanou
politiku?
evaluace
–> zásadní, ale podceňovaná fáze tvorby
politiky nebo programu
každá veřejná politika (program, projekt) by měla
být v průběhu své implementace monitorována a
vyhodnocována tak, aby mohlo být rozhodnuto o
jejím dalším pokračování, změnách anebo jeho
ukončení
Model kontextu evaluačního
výzkumu
Místo programu a jeho evaluace
Příčina
1
Příčina
2
Příčina
3
Sociální
problém
Následek
Intervence
(intervenujeme,
aby…)
Evaluační výzkum
(hodnotíme, zdali
intervence splnila ono
„aby“)
Zlatá pravidla evaluace
Účel
evaluace:
Evaluace provádíme proto, abychom zdokonalili programy -
evaluace nejsou samoúčelné
Důležitá je koordinace fází evaluace s fázemi programů a
politiky –včasnost předání zprávy
Respektování kontextu:
Různá očekávání aktérů (např. politici, odborníci, vedoucí
pracovníci a občané => je nutno respektovat zájmy většinového
aktéra, jinak je výsledek evaluace oslaben.
Je třeba identifikovat zúčastněné, zjistit, jaké jsou jejich zájmy a
zahrnout je do evaluace.
Politika a priority se neustále mění=> je nezbytné sledovat