Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




04 - Spalovací motory zážehové a vznětové

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.12 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Spalovací motory zážehové a vznětové

( Maturitní otázka č. 4 )

Vlastnosti

  • Spalovací motor je tepelný motor, ve kterém se část tepelné energie vzniklé spálením paliva, mění v pracovním prostoru válce v tlakovou energii a ta se mění prostřednictvím klikového mechanismu v energii mechanickou

  • Pracovní oběh u motorů může být: 2–dobý ( celý oběh probíhá během 2 zdvihů pístu )

4–dobý ( celý oběh probíhá během 4 zdvihů pístu )

Rozdělení

  • Podle použitého paliva ( plynná, kapalná )

  • Podle účelu použití ( silniční, nákladní, kolejová vozidla, lodě )

  • Podle počtu a uspořádání válců ( jedno válcové, více válcové )

Teoretický tepelný oběh 4-dobého zážehového spalovacího motoru

S… sání - izobara

K1… komprese směsi - adiabata

K2… komprese po zážehu - izochora ( prudký vzestup tlaku )

E1… expanze spalin ve válci - adiabata

E2… vyrovnávání tlaku mezi pracovním prostorem válce a atmosférou – izochora

F… výfuk – izobara

Vz… zdvihový objem válce

Vk… kompresní prostor ( objem spalovacího prostoru )

Z… Zážeh

  • U zážehových motorů se zažehne směs paliva a vzduchu jiskrou na elektrodách zapalovací svíčky

  • Motor nasává buď směs rozptýleného paliva ve vzduchu ( připraví se v karburátoru ) nebo nasává čistý vzduch do něhož se těsně před sacím ventilem vstřikne přesná dávka paliva ( motory se vstřikováním )

Skutečný průběh pracovního cyklu u zážehového spalovacího motoru

  • Sání probíhá při nižším tlaku a výfuk při tlaku vyšším,než je tlak barometrický

  • Okamžik zážehu ,,Z“ neleží v horní úvrati, ale proběhne před ní

  • Vzniká zde tzv. předstih, který se vyjadřuje buď v dráze x [mm], kterou musí ještě píst do úvrati uběhnout, nebo se tato dráha převede na úhel pootočení klikového hřídele ( úhel předstihu – úhlové stupně )

  • Další rozdíl oproti teoretickému oběhu je v okamžicích otevírání a zavírání sacího a výfukového ventilu

  • Sací ventil se neotevírá v bodě 0, ale o něco dříve a nezavírá se v době1, ale až za dolní úvrati

  • Podobně je tomu u výfukového ventilu, který se otvírá před dolní úvratí a zavírá za horní úvrati

Teoretický tepelný oběh 4-dobého vznětového motoru

U vznětových motorů se do vzduchu zahřátého stlačením vstřikuje palivo, které se teplem vznítí

S… sání čistého atmosférického vzduchu - izobara

Vz… zdvihový objem válce

Vk… kompresní prostor ( objem spalovacího prostoru )

K1… komprese směsi - adiabata

K2… komprese po vznícení paliva - izochora ( prudký vzestup tlaku )

E1… expanze spalin ve válci - adiabata

E2… vyrovnávání tlaku mezi pracovním prostorem válce a atmosférou – izochora

VF… výfuk – izobara

H… izobarické dohořívání paliva

Pv… počátek vstřikování paliva

Skutečný průběh pracovního cyklu u vznětového motoru

  • Sání probíhá při nižším tlaku a výfuk při tlaku vyšším, než je tlak barometrický

  • Počátek vstřikování paliva je seřízen před horní úvrati

  • Vstřiknuté palivo se musí ohřát, mezi počátkem vstřiknutí a vznícením paliva je prodleva

  • Čím je palivo kvalitnější, tím je jeho prodleva vznícení menší

  • Další rozdíl oproti teoretickému oběhu je v okamžicích otevírání a zavírání sacího a výfukového ventilu

  • Sací ventil se neotevírá v bodě 0, ale o něco dříve a nezavírá se v době1, ale až za dolní úvrati

  • Podobně je tomu u výfukového ventilu, který se otvírá před dolní úvratí a zavírá za horní úvrati

Témata, do kterých materiál patří