08. Gotika v čechách
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Mat. otázka č. 8
Gotika v Čechách
Rozdělení:
Přemyslovská gotika 1230-1310 - raná
Lucemburská gotika 1310-1420 - vrcholná
Jagellonská gotika 1450-1526 – pozdní
Přemyslovská gotika
Gotiku do Čech přinášejí, za vlády posledních Přemyslovců, cisterciáci z Burgunska
Klášter v Předklášteří u Tišnova – Porta Coeli (brána nebes)
Klášterní kostel sv. Prokopa v Třebíči – kombinace románského i gotického slohu.
Lucemburská gotika
Největší rozmach české gotiky nastává za vlády Karla IV. A Václava IV.. V roce 1344 Karel spolu s Janem Lucemburským položili základní kámen katedrály sv. Víta.
Architekt katedrály byl Francouz Matyáš z Arrasu (1290-1352)-další díla- stavba Karlova mostu a začátek stavby Karlštejna
Architekt katedrály sv. Víta byl po smrti Matyáše z Arrasu, Bavor Petr Parléř - (1332-1399), katedrála sv. Víta byla dostavěna v roce 1929 architektem Josefem Mockerem.
Pokračoval ve stavbě sv. Víta, dostavěl Karlův most a královský hrad Karlštejn. Postavil Staroměstskou Mosteckou věž a chrám sv. Barbory v Kutné hoře. V Sedleci a na Zbraslavi byla jeho díla zničena husity
Mostecká věž Praha Chrám sv. Barbory v Kutné hoře
Jagellonská gotika
Během husitských válek stavební činnost ustala, a byla znovu obnovena za vlády Vladislava Jagellonského, který pro Prahu získal architekta Benedikta Rejta (Vladislavský sál, už s renesančními prvky-okna)
a Matěje Rejska (Prašná brána)
Gotické sochařství v Čechách
Sochy jsou vázány na architekturu, nejstarší skulpturou je portál kostela Porta coeli v Předklášteří u Tišnova. Ale existují i volné sochy, především v interiérech kostelů, do popředí se dostává řezbářské sochařství. Nejstarší gotickou sochou u nás je Madona strakonická: poslední třetina 13. Století. Představuje přechodný typ od klasického slohu (mohutná plastičnost a hmotnost) k poklasickému (prohnutá osa vertikalismus, abstraktní rytmus draperie), od pojetí madony jako královny nebes k pojetí madony jako krásné mladé ženy a matky.
Mistr Michelské madony – 2. Čtvrtina 14. Století
Madona z Velkého Meziříčí Michelská madona
V jeho sochách dosáhl poklasický sloh vrcholné podoby (odhmotnění postatv, esovité prohnutí těla, rytmické křivky draperie)
Evropským měřítkům konkuruje Parléřova huť, jejíž představitelé se snažili vytvořit individuální portrét:
Petr Parléř
České gotické malířství
Patří k vrcholům evropské gotiky. Někteří mistři vystupují z anonymity a svá díla podepisují:
Mistr Theodorik – 127 portrétů svatých pro kapli sv. Kříže na Karlštejně, které jsou schránkou pro relikvie
sv. Jeroným sv. Matouš
Mistr třeboňského oltáře – dosáhl mistrovství ve zpracování námětů ze života Ježíše Krista
12 deskových obrazů ve stylu krásného slohu – ze života Krista
Kladení Krista do hrobu Z mrtvých vstání Krista