1. Psychologie, její vznik vývoj, předmět a obory
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PSYCHOLOGIE, JEJÍ VZNIK VÝVOJ, PŘEDMĚT A OBORY
Vymezení psychologie a psychiky
1879- Lipsko Wilhem Wundt první psychologická laboratoř (dříve součást filozofie)
Nauka o duševnu, spojnice mezi společenskými a přírodními vědami
PSYCHÉ-duše LOGOS-věda, řád
V praxi nám psychologie pomáhá všude tam, kde její pomoc potřebujeme (A. poznávat lidi, B. působit na lidi, C. uspořádat podmínky, v kterých lidé pracují a žijí)
Introspekce-metoda pozorování sama sebe
Intenzita + Introspekce-rozdíl mezi člověkem a zvířetem v psychice
Def. Psychologie je věda, která analyzuje lidské prožívání a chování. Popisuje jejich strukturu, její proměny a zákonitosti těchto proměn.
Def. Psychika je vázána na biologický organismus člověka, zvláště na nervovou soustavu.
Klíčové pojmy: prožívání, chování, vědomí
VĚDOMÍ-jedna z psychických vlastností, lišíme se tím od zvířat
PROŽÍVÁNÍ-taková činnost, která není přímo přístupná druhým lidem
CHOVÁNÍ-je činnost, která je přístupná vnějším pozorovatelům
Fylogeneze a ontogeneze psychiky
ONTOGENEZE-vývoj psychiky člověka od narození do stáří
FYLOGENEZE-vývoj psychiky v průběhu vývoje lidstva
Rozdělení psychických jevů
Předmětem zkoumání psychologie jsou psychické jevy
PROCESY-vnímání, myšlení, pamatování
STAVY-emoce, pozornost
VLASTNOSTI-paměť, inteligence
Metody psychologie
POZOROVÁNÍ
-zachycuje údaje o člověku, o jeho činnostech a projevech psychiky ve vztahu s prostředím
1)neexperimentální (sledujeme děj, který jsme nevyvolali)
2)experimentální (sledujeme chování v průběhu experimentu nebo rozhovoru)
1)jednorázové (v časově vymezeném úseku-odměna a trest)
2)dlouhodobé (opakujeme několikrát)
-pozorování je metoda nesnadná, je nutno ho předem dobře připravit
-vymezit úkoly pozorování
-připravit pomůcky pro záznam údajů
-využití několika pozorovatelů
-využití audio nebo video záznamu
-problém: -pozorovatel může působit rušivě (cizí osoba v prostředí) =využití ,,nepozorovaného pozorování´´ (1.za neprůhledným sklem, 2.stát se členem skupiny)
EXPERIMENT=pokus
-záměrně a plánovitě zasahujeme do průběhu zkoumaných jevů
-používá se při výzkumu psychických procesů, stavů, učení, výzkumu malých sociálních skupin, výzkumu vztahů mezi lidmi
Průběh experimentu-záměrně vyvoláme či změníme nějakou podmínku, ostatní podmínky nezměněny, sledujeme účinky změny podmínek
-měníme více podmínek (tzv. faktorové plány)
Výhody-lépe umožňuje měření a přesnější poznání
-nemusíme čekat, zkoumaný jev vyvoláme tehdy, když to potřebujeme
-můžeme jej opakovat, tím upřesnit výsledky
Nevýhody-probíhá v umělém prostředí, může výsledky zkreslit
-experiment může být A. laboratorní, B. v přirozených podmínkách
-spojíme-li experiment laboratorní s experimentem v přirozených podmínkách a s pozorováním, je možné nedostatky odstranit