10.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Klasifikace schopností:
vjemové (percepční) – schopnost vidět, slyšet, hmatat (největší rozvoj v předškolním věku
psychomotorické – schopnost koordinovat pohyb naší psychikou, př. jemná a hrubá motorika
intelektuální schopnosti – schopnosti související s naším myšlením a IQ, př. tvořivost, skládání
sociální schopnosti – př. pozdravení, poděkování
umělecké – výtvarné, hudební, literární
10.5. Co víte o inteligenci
„Každý o ní mluví, ale kdo ji kdy viděl?“
Inteligence = obecné rozumové znalosti, inteligence je hypotetický, abstraktní konstrukt
= schopnost učit se ze zkušenosti, přizpůsobovat se, řešit nové problémy, orientovat se v nových situacích na základě určování podstatných souvislostí a vztahů
1905 – Alfred Binet chtěl odlišit špatně vzdělatelné děti – Binetův test (kladl důraz na znalosti, logiku, zavedl mentální věk, co bych měl umět v 5, 6… letech – nepoužíváme u dospělých)
Charles Spaerman – vyloučil znalosti, g-faktor – generální faktor – vrozený, geneticky daný, obecná rozumová schopnost a s-faktor – jednotlivé specifické schopnosti
1912 – Stern – vzorec pro výpočet IQ – úlohy rozčleněny podle obtížnosti, kterou zvládne jedinec v určitém věku, stanovil průměrné IQ = 90 – 110
Thurstonovy multifaktoriální teorie inteligence – 7 na sobě nezávislých faktorů, každý odpovídá schopnosti řešit úlohy určitého typu
verbální (slovní myšlení) – porozuměním slovním sdělením, př. hlášky z filmů
slovní fluence (plynulost) – navazovat myšlenkově v dialogu i monologu
numerický faktor – rozlišování kvantity, př. malý X velký
paměť – schopnost vštípit si údaje na nějakou dobu
prostorová představivost – zacházení s útvary v prostoru
vjemová pohotovost – postřeh a rozlišení podnětů
schopnost usuzovat a zvládat zvažováním problémové situace
Měření inteligence – 3 požadavky pro psychologické testy (psychometrie) – 1. standardizace – stanovení populačních norem a jednoznačného způsobu zadávání a vyhodnocení, 2. reliabilita – vlastnost testu, aby měřil to, co má, 3. validita – schopnost testu měřit to, k čemu byl sestaven
Genetické vlivy 75% variance X vlivy prostředí 25 – 30%
Sternebergova teorie inteligence – klasifikace IQ
analytická – dovednost pro získávání výborných známek ve škole a zvládání testů
tvořivost – vytváření nových řešení a nápadů
praktická – schopnost poradit si v životních situacích
Model IQ podle Catttela – fluidní – vrozená inteligence, neumíme ji přesně změřit, po dosažení 15 let se nemění a krystalická inteligence – získaná, rozvíjí se podle sociálně-kulturní determinace celý život, založená na zkušenosti
Struktura inteligence
konkrétní inteligence (praktická) – schopnost chápat vztahy mezi objekty a manipulovat s nimi
abstraktní inteligence – schopnost operovat se symboly - slovy či čísly
sociální inteligence – schopnost rozumět vztahům mezi lidmi (odmítá vykazovat korelaci – souvislost s ostatními druhy inteligence