Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




10.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Klasifikace schopností:

  • vjemové (percepční) – schopnost vidět, slyšet, hmatat (největší rozvoj v předškolním věku

  • psychomotorické – schopnost koordinovat pohyb naší psychikou, př. jemná a hrubá motorika

  • intelektuální schopnosti – schopnosti související s naším myšlením a IQ, př. tvořivost, skládání

  • sociální schopnosti – př. pozdravení, poděkování

  • umělecké – výtvarné, hudební, literární

10.5. Co víte o inteligenci

  • „Každý o ní mluví, ale kdo ji kdy viděl?“

  • Inteligence = obecné rozumové znalosti, inteligence je hypotetický, abstraktní konstrukt

  • = schopnost učit se ze zkušenosti, přizpůsobovat se, řešit nové problémy, orientovat se v nových situacích na základě určování podstatných souvislostí a vztahů

  • 1905 – Alfred Binet chtěl odlišit špatně vzdělatelné děti – Binetův test (kladl důraz na znalosti, logiku, zavedl mentální věk, co bych měl umět v 5, 6… letech – nepoužíváme u dospělých)

  • Charles Spaerman – vyloučil znalosti, g-faktor – generální faktor – vrozený, geneticky daný, obecná rozumová schopnost a s-faktor – jednotlivé specifické schopnosti

  • 1912 – Stern – vzorec pro výpočet IQ – úlohy rozčleněny podle obtížnosti, kterou zvládne jedinec v určitém věku, stanovil průměrné IQ = 90 – 110

  • Thurstonovy multifaktoriální teorie inteligence – 7 na sobě nezávislých faktorů, každý odpovídá schopnosti řešit úlohy určitého typu

  1. verbální (slovní myšlení) – porozuměním slovním sdělením, př. hlášky z filmů

  2. slovní fluence (plynulost) – navazovat myšlenkově v dialogu i monologu

  3. numerický faktor – rozlišování kvantity, př. malý X velký

  4. paměť – schopnost vštípit si údaje na nějakou dobu

  5. prostorová představivost – zacházení s útvary v prostoru

  6. vjemová pohotovost – postřeh a rozlišení podnětů

  7. schopnost usuzovat a zvládat zvažováním problémové situace

  • Měření inteligence – 3 požadavky pro psychologické testy (psychometrie) – 1. standardizace – stanovení populačních norem a jednoznačného způsobu zadávání a vyhodnocení, 2. reliabilita – vlastnost testu, aby měřil to, co má, 3. validita – schopnost testu měřit to, k čemu byl sestaven

  • Genetické vlivy 75% variance X vlivy prostředí 25 – 30%

  • Sternebergova teorie inteligence – klasifikace IQ

  • analytická – dovednost pro získávání výborných známek ve škole a zvládání testů

  • tvořivost – vytváření nových řešení a nápadů

  • praktická – schopnost poradit si v životních situacích

  • Model IQ podle Catttela – fluidní – vrozená inteligence, neumíme ji přesně změřit, po dosažení 15 let se nemění a krystalická inteligence – získaná, rozvíjí se podle sociálně-kulturní determinace celý život, založená na zkušenosti

  • Struktura inteligence

  1. konkrétní inteligence (praktická) – schopnost chápat vztahy mezi objekty a manipulovat s nimi

  2. abstraktní inteligence – schopnost operovat se symboly - slovy či čísly

  3. sociální inteligence – schopnost rozumět vztahům mezi lidmi (odmítá vykazovat korelaci – souvislost s ostatními druhy inteligence

Témata, do kterých materiál patří